هدایت

معارف اسلامی

هدایت

معارف اسلامی

بایگانی
  • ۰
  • ۰

بخشی اززیارتنامه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

عاقبت به خیری

سخنانی کوتاه از آیة الله مکارم شیرازی

در آخر زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها عرض مىکنیم:

«و اسئلک أن تختم لى بالسعادة فلا تسلب منّى ما انا فیه» ؛ خدایا به ما حسن عاقبت عطا فرما و ایمان، سلامت و تقواى مرا نگیر.

گاه پیش مىآید که شخصى یک عمر در مسیر حق بوده ولى مسئلهاى پیش مىآید که پایانش با کفر و گناه و فسق تمام مىشود و گاه مىشود که یک عمر در گناه بوده ولى زمینهاى داشته که در آخر عمر عوض مىشود. مانند «حر بن یزید ریاحى» که در یک ساعت عوض شد به طورى که در مقابل قبرش «بابى انتم و امّى» گفته مىشود، حتّى معصوم علیه السلام هم در مقابل قبور شهداء این را مىگوید.

 

حسن عاقبت عواملى دارد:

امام صادق علیه السلام مىفرماید: اگر اراده کردهاى که عاقبت به خیر شوى از نعمتهاى خدا در معصیت او استفاده نکن و اگر گناه کردى و خدا تو را عذاب نکرد مغرور به حلم خدا نباش و گرامى بدار هر کس را که از ما اهل بیت سخن مىگوید و موّدت ما را پذیرفته است.(1)

ایشان مىفرمایند: این سه کار را انجام ده، تا عاقبت بخیر شوى،

اول این که نعمتهاى خدا را در مسیر معصیت به کار نبر این عبارت در واقع اشاره به نکتهاى دارد و مىفرماید که اى معصیت کنندگان به هوش باشید چرا که از نعمتهاى خدا در راه معصیت او استفاده مىکنید. عمر، ثروت، اعضا و جوارح و ... همه نعمتهاى الهى هستند که از آنها در مسیر معصیت بهره مىگیرى و این کار زشتى است.

دومین کار این است که وقتى گناهى مىکنى و خداوند به جهت حلمش به تو مجال توبه مىدهد مبادا این مجال باعث غرور تو شود و فکر کنى که کار بدى نکردهاى.

سوم این که کسانى که علاقه به اهل بیت علیهم السلام دارند و شیعه آنان هستند و همواره از آنان سخن مىگویند، اکرام و احترام کن. این مراقبتها سبب عاقبت به خیرى مىشود.

انسان نمىداند چه وقت از دنیا مىرود و چه خوب است انسان در حال کار خوبى یا در حال عبادت از دنیا برود و چه قدر بد است که در حال عصیان از دنیا برود. همه بزرگان از عاقبت کار مىترسیدند و از خدا تقاضاى حسن عاقبت مىکردند چرا که مهم صفحه آخر پرونده است. همیشه باید خودمان را به خدا بسپاریم و اگر گناهى سر زد توبه کنیم.

 

پینوشت:

1. میزان الحکمة، ح 4621.

 

منبع:

پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیة الله مکارم شیرازی، 31/4/82 .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی