هدایت

معارف اسلامی

هدایت

معارف اسلامی

بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

52. شکارچى مرگ

من وصایاه لابنه الحسن علیه السلام: و اعلم یا بنى! أنک أنما خلقت للآخره لا للدنیا، و للفنأ و للموت لا للحیاة، و أنک فى منزل قلعة ودار بلغة، و طریق ألى الاخره و أنک طرید الموت الذى لا ینجو منه هاربه، و لا یفوته طالبه، و لا بدّ أنه مدرکه، فکن منه على حذر أن یدرکک و أنت على حال سیئة قد کنت تحدث نفسک منها بالتوبة فیحول بینک و بین ذلک، فاذا أنت قد أهلکت نفسک.
پسرم! بدان که تو براى آخرت آفریده شده ‏اى نه براى دنیا، و براى فنا نه براى بقا، و براى مرگ نه براى حیات، در منزلى هستى که باید از آن کوچ کنى، و جایى که از آن به جاى دیگر برسى، و خلاصه در راه آخرتى، و صید مرگى که گریزنده از آن را نجات نیست، و از دست خواهنده‏ اش بیرون نرود، و ناگزیر او را بیابد. از اینکه مرگ تو را به هنگام‏ گناه دریابد- گناهى که با خود مى‏ گفتى از آن توبه مى‏ کنم- بر حذر باش، مرگى که بین تو و توبه‏ ات مانع گردد، و بدین صورت خود را به هلاکت انداخته باشى.

 

 نزدیک تر از سایه

احذروا عبادلله الموت و قربه! و أعدّوا له عُدّته... و أنتم طُرداء الموت، أن أقمم له أخذکم، و أن فررتم منه أدرککم، و هو ألزم لکم من ظلکم. الموت معقود بنواصیکم؛ و الدنیا تطوى من خلفکم.
اى بندگان خدا! از مرگ و زود فرارسیدنش بترسید و زاد و توشه راه را فراهم سازید... و شما رانده شدگان مرگید، اگر بایستید شما را مى گیرد و اگر بگریزید به شما مى رسد، مرگ از سایه شما به شما وابسته تر است و در پیشانى شما مهر مرگ زده شده و دنیا طومار عمرتان را در مى نوردد.
5

 

 گفتگو با مردگان

لما أشرف علیه السلام على القبور و هو یرجع من صفین: یا أهل الدیار الموحشة، و المجال المقفرة، و القبور المظلمة، یا أهل التربة! یا أهل الغربة! یا اهل الواحدة! یا أهل الوحشة! أنتم لنا فرط سابق، و نحن لکم تبع لا حق. أما الدور فقد سکنت، و أما الازواج فقد نکحت، و أما الاموال فقد قسمت. هذا خبر ما عندنا، فما خبر ما عندکم؟ ثم التفت ألى أصحابه فقال: أما لو أذن لهم فى الکلام لاخبروکم أن خیر الزاد التقوى.
امیرالمؤمنین علیه السلام در حالى که از جنگ صفین برگشته، و بر گورهاى بیرون کوفه مشرف و متوجه شده بود، فرمود: اى ساکنان سراهایى وحشتناک و محل هاى بى آب و گیاه و (خفتگان در) گورهاى تاریک ! اى در خاک رفتگان ! اى دور از وطنان ! اى تنها ماندگان ! اى وحشت زدگان ! شما براى ما پیش افتادگانید و ما به دنبال شما آیندگانیم و به شما ملحق شوندگانیم ؛ اما بدانید که در سراهاى شما، دیگران ساکن شدند. زنانتان با مردان دیگرى ازدواج کردند و اما اموالتان پس به تحقیق قسمت شد، این خبرى بود که ما از آن آگاه بودیم و شما براى ما چه خبرى دارید؟(آن گاه حضرت رو به اصحاب خود کرد و فرمود:) اما اگر به آنان اجازه سخن گفتن داده مى شد، هر آینه به شما خبر مى دادند که بهترین توشه براى سفر آخرت، تقوا است.
67

  • ۹۶/۰۵/۲۶
  • محمد مزینانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی