مباحث مدیریتی 22 به استنادآیات قرآنی
انگیزش بوسیله پاداش
وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ یعْقُوبَ ... (عنکبوت، 27)
خداوند در بیان پاداش حضرت ابراهیم میفرماید: اسحاق و یعقوب را به او عطا کردیم.
211.پاداش کار اثربخش و سازنده، برای عموم کارکنان اعلام گردد تا موجب افزایش انگیزه شود.
مدیریت مذاکرات
وَقُولُوا آمَنّا بِالَّذی أُنْزِلَ إِلَینا وَ أُنْزِلَ إِلَیکُمْ وَ إِلهُنا وَ إِلهُکُمْ واحِدٌ...(عنکبوت،46)
خداوند در مورد گفتگو و بحث با اهل کتاب (یهودیان و مسیحیان) بر بیان نقاط مشترک تاکید میکند و میفرماید: بگویید ما به آنچه از سوی خدا بر ما و بر شما نازل شده، ایمان داریم و خدای ما و خدای شما یکی است.
212.در مذاکرات، قبل از بیان نظرات خود، آنچه را که مورد اتفاق و قبول طرفین است، مطرح شود تا فضای مذاکره آماده پذیرش آراء گردد.
رمز موفقیت
وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ ... (58) الَّذینَ صَبَرُوا وَ عَلى رَبِّهِمْ یتَوَکَّلُونَ (عنکبوت، 59)
خداوند در وصف بندگان درستکار و مؤمن خود میفرماید: کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند... و در برابر مشکلات، صبر و استقامت کرده و به پروردگارشان توکل میکنند.
213.رمز موفقیت در کارها چهار نکته است:
1) ایمان به هدف و انگیزه 2) فعالیت صحیح و سازنده 3) استمرار و پشتکار 4) توکّل به خدا.
مدیریت مؤثر، باید به تقویت این چهار معیار بپردازد.
بهرهگیری از فرصتها
فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ الْقَیمِ مِنْ قَبْلِ أَنْ یأْتِی یوْمٌ لا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللّه...(روم،43)
خداوند در توصیه به انسان، او را به استفاده از فرصتها قبل از نزول عذاب فرا میخواند: پس به دین استوار ایمان بیاور قبل از آن که روزی بیاید که دیگر راه جبران نیست.
214.برای کسب موفقیت، باید از فرصتها استفاده شود و آن را غنیمت شمرد. (شناسایی فرصتها و بهرهگیری از آن جزو وظایف مدیران است.)
ارزیابی کامل
إِنْ تَکُ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ ... (لقمان، 16)
لقمان در سفارش به پسرش در مورد نظارت خدا بر اعمال انسان میگوید: اگر عمل تو به اندازه دانة خردلی هم باشد آن را به حساب میآورد.
215.در یک ارزیابی و نظارت کامل، باید کوچکترین کارها و برنامهها نیز مورد توجه قرار گیرد.
خوشرویی
وَ لا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنّاسِ ... (لقمان، 18)
لقمان در سفارش به پسرش میگوید: روی خود را از مردم به تکبّر برمگردان.
216.مدیران باید با تمامی افراد، اعم از کارکنان یا ارباب رجوع با خوشرویی و تواضع برخورد کنند.
آگاهی از نیروها
یدَبِّرُ اْلاَمْرَ ... (5) ذلِکَ عالِمُ الْغَیبِ وَ الشَّهادَةِ الْعَزیزُ الرَّحیمُ (سجده، 6)
تدبیر نظام عالم بر اساس علم خداوند است و اوست که از ظاهر و پنهان آگاه است.
217.مدیریت و ادارة هر مجموعهای، نیازمند اطلاعات و آگاهی دقیق در مورد آن مجموعه است.
برابری در برابر قانون
یا نِساءَالنَّبِیِ مَنْ یأْتِ مِنْکُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَینَةٍ یضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ...(احزاب،30)
ای همسران پیامبر! هر کس از شما گناهی آشکار مرتکب شود عذابش دوچندان است
218.در تشویق و تنبیه کارکنان، به پست و مقام و انتصابات آنها نباید توجه نمود و هر متخلفی باید مجازات شود، اگر چه از نزدیکان مدیر دستگاه باشد.
تشریح وظایف
یا أَیهَا النَّبِی إِنّا أَرْسَلْناکَ شاهِدًا وَ مُبَشِّرًا وَ نَذیرًا (احزاب، 45)
خداوند، خطاب به رسول اکرم صلی الله علیه و آله میفرماید: ای پیامبر! همانا ما تو را گواه بر مردم و بشارتدهنده و بیمدهنده فرستادیم.
219.مدیران باید شرح وظایف و حوزة مسؤولیت افراد را در سازمان، هم برای خود آنان و هم برای دیگران مشخص و اعلام کنند.
کیفیت مداری
أَنِ اعْمَلْ سابِغاتٍ وَ قَدِّرْ فِی السَّرْدِ وَ اعْمَلُوا صالِحًا ... (سبا، 11)
خداوند خطاب به حضرت داوود میفرماید: زرههای کامل و مناسب بباف و آن را درست و دقیق اندازهگیری کن.
220.در تولید، رعایت اصل کیفیت همواره باید مورد توجه قرار گیرد.
ادامه دارد...
- ۹۶/۰۸/۲۰