هدایت

معارف اسلامی

هدایت

معارف اسلامی

۱۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


اسم اعظم خدای تعالی آن است که افتتاح او الله واختتام او( هو) است وحروفش نقطه ندارد درقرآن مجید درپنج آیه مبارکه ازپنج سوره آمده است.بقره وآل عمران ونساءوطه وتغابن شیخ مغربی گفته هرکه این پنج آیه مبارکه را یازده مرتبه بخواندهرآینه آسان شودبرای اوهرمهمی ازکلی وجزئی بزودی انشاءالله

1- الله لا اله الا هوالحی القیوم تاآخرآیه الکرسی

2-الله لااله الاهوالحی القیوم نزل علیک الکتاب بالحق مصدقالمابین یدیه وانزل التوراه والانجیل من قبل هدی للناس وانزل الفرقان

3- الله لا اله الاهولیجمعنکم الی یوم القیمه لاریب فیه ومن اصدق من الله حدیثا

4- الله لا اله الا هوله الاسماءالحسنی

5- الله لا اله الا هووعلی الله فلیتوکل المومنون.

آدرس کلیات مفاتیح الجنان ص179 

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

یکی از دستورات اسلام عزیزاینستکه فرزندانمان رااز7سالگی تا14سالگی آموزش داده وسبک زندگی اسلامی رابه آنها بیاموزیم  زیرااین بازه زمانی بسیارتاثیرگذاراست والدین بایدمواردذیل رابه نوجوانانشان آموزش دهند.

1- فرهنگ کار

2-فرهنگ نظافت

3-فرهنگ نظم

4-فرهنگ عبادت

5- فرهنگ کمک کردن به دیگران

6- فرهنگ احترام گذاشتن به دیگران

7- فرهنگ روحیه جمعی داشتن وباهم کارکردن

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم )

الحوامیم سبعه وابواب النارسبعه وفی یوم القیمه تاتی کل سوره وتقف علی باب من هذه الابواب ولاتدع قارئها ممن آمن بالله ان یذهب به الی النار-کتاب مناقب

درروایتی ازرسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم ) آمده است که درهای جهنم 7 تااست وسوره های حامیم هم 7تااست اگرکسی این سوره ها رابخواندوایمان به آنها بیاورد هرسوره ای ازاینها در مقابل یک درب جهنم می ایستد ونمی گذاردقرائت  کننده آن سوره واردجهنم گردد.

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

 

قسمت آخر مباحث مدیریتی 30 به استنادآیات قرآنی

291.معیارهای ارزیابی باید به وضوح بیان شود تا کارکنان خود را با آن معیارها هماهنگ نمایند و به پاداش‌های مربوطه دست یابند

درد آشنایی

أَ لَمْ یجِدْکَ یتیمًا فَآوى ‏(ضحی، 6)

ای پیامبر! آیا یتیم نبودی و خداوند تو را مأوی داد؟

292.مدیران و رهبران، اگر دردآشنا باشند، درد دیگران را بهتر می‌فهمند و درصدد درمان آن برمی‌آیند.

سعه صدر

أَ لَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ‏ (انشراح، 1

ای پیامبر! آیا به تو سعه صدر عطا نکردیم؟

293.آراستگی به سعة صدر (صبر و تحمّل در برابر ناملایمات و انتقادات) شرط پذیرش مسؤولیت‌های مدیریتی است.

خوش نامی

رَفَعْنا لَکَ ذِکْرَکَ ‏(انشراح، 4)

نامت را به نیکویی، بلند آوازه کردیم.

294.در مناصب حساس و پست‌های کلیدی که با افراد بسیار سروکار دارد، خوش نامی، امری ضروری است.

خطر حسادت

وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ (علق، 5)

خداوند به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: از شرّ حسود به خدا پناه ببر.

295.اعطای مسئولیت‌ها و تشویق‌ها و توجّهات سازمانی، باید با ظرافت و تدبیر خاصّی انجام شود تا به موجب ایجاد حسادت در بین هم ردیفان نشود.

اذن و اجازه

تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ ... (قدر، 4)

در شب قدر، فرشتگان و روح با اذن پروردگارشان برای انجام کارها فرود می‌آیند.

296.انجام امور باید با اجازه و اذن مدیر ارشد باشد، مگر آن که کار تفویض شده باشد.

فن‌آوری و روشهای ابتکاری

أَلَمْ تَرَکَیفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحابِ‌الْفیلِ‏(1)...وَ‌أَرْسَلَ عَلَیهِمْ طَیرًا أَبابیل (فیل،3)

هنگامی که ابرهه با سپاهی فیل سوار به مکه حمله کرد، خداوند پرندگانی را فرستاد که هر یک سنگی به منقار داشتند و آن سنگ‌ها را بر سپاه ابرهه فرو ریختند و همه آنها را هلاک کردند.

297.هنگامی که رقبا از وسایل و امکانات و تجهیزات جدید استفاده می‌کنند باید از امکانات جدید استفاده کرد. (استفاده از فیل، ابتکار دشمن بود و استفاده از پرندگان، ابتکار خداوند.)

298.روش‌های صنعتی و جدید را نمی‌توان به روش‌های سنتی پاسخ داد، بلکه باید با متدها و روش‌های ابتکاری به جنگ رقبا رفت.

دلگرمی دادن به مدیر

إِنّا أَعْطَیناکَ الْکَوْثَرَ (کوثر 1)

عده‌ای از منافقان و مشرکان از جمله (پدر عمروعاص) پس از آن که پسران پیامبر صلی الله علیه و آله در سنّ کودکی مردند، خطاب به آن حضرت گفتند: تو ابتر هستی و نسلت ادامه نخواهد داشت

خداوند به پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: ما به تو کوثر ( فاطمة زهرا سلام الله علیها) عطا کردیم.

299.هرگاه به هر دلیل در ذهن و روح مدیر خللی وارد شود، باید آن را جبران نمود. چون واژة ابتر جسارت به رهبر مکتب بود، خداوند با لفظ کوثر، آن را جبران فرمود.

300.توجه و عنایت به کارکنان و زیردستان، لازمة مدیریت بهتر آنهاست. (چنانکه خداوند به حضرت رسول صلی الله علیه و آله کوثر را عطا فرمود.)

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


مباحث مدیریتی به استنادآیات قرآنی

طبقه‌بندی اطلاعات

عالِمُ الْغَیبِ فَلا یظْهِرُ عَلى‏ غَیبِهِ أَحَدًا (26) إِلاّ مَنِ ارْتَضى‏ ... ( جن، 27)

خداوند از تمام غیب آگاه است ولی غیب را برای هیچ کسی آشکار نمی‌کند مگر آن که از او راضی باشد.

281.اطلاعات سازمانی باید طبقه‌بندی شود و دسترسی به آن منوط به شرایط خاصی باشد. این آیه می‌فرماید: اطلاعات باید محرمانه، تنها در اختیار شایستگان باشد.

رابطه با خدا

یا أَیهَا الْمُزَّمِّلُ‏ (1) قُمِ اللَّیلَ إِلاّ قَلیلاً (مزمل، 2)

ای پیامبر! ای کسی که جامة خواب به خود پیچیده‌ای، به هنگام شب، جز اندکی که به استراحت نیاز داری، شب‌زنده‌داری کن.

282.رهبران و مدیران به دلیل سنگینی مسؤولیت، باید رابطة قوی‌تری با پروردگار هستی داشته باشند تا در سختی‌ها و مشکلات، امدادهای الهی شامل حالشان گردد. نماز شب‌ که وسیله تقرّب به خداست، بر پیامبر واجب بوده و بر دیگر پیروان آن بزرگوار مستحبّ اکید است

بایکوت

وَ اصْبِرْ عَلى‏ ما یقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ ... (مزمل، 10)

ای پیامبر! بر آنچه می‌گویند صبر کن و از آنان کناره بگیر.

283.گاهی لازم است مدیران، افراد یا گروه‌هایی را بایکوت کنند و از آنها کناره‌گیری نمایند

زندگی پاکیزه

وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ (مدثر، 5)

ای پیامبر! از پلیدی دوری کن.

284.مدیران باید زندگی پاکیزه و به دور از آلودگی‌های روحی و مادی داشته باشند تا بتوانند نقش الگو بودن خود را به نحو احسن ایفا نمایند.

نشاط در محیط ‌کار

وَ النّاشِطاتِ نَشْطًا (نازعات، 2)

قسم به فرشتگانی که ماموریت خود را با نشاط انجام می‌دهند.

285.نشاط در انجام ماموریت یک ارزش است و از انگیزش درونی افراد نشات می‌گیرد، لذا باید مدیران کاری کنند که انگیزش درونی افراد تقویت شود تا در انجام ماموریت‌ها و وظایف با نشاط باشند و با علاقه به آن بپردازند.

286.حفظ نشاط در سازمان و محیط کار، یکی از وظایف اصلی مدیران است، که با حضور شاداب مدیران میسّر می‌گردد

تفویض تصمیم‌گیری

 فَالْمُدَبِّراتِ أَمْرًا (نازعات5)

با این که تدبیر هستی به دست خداوند است لکن در بعضی موارد، خداوند متعال این مهم را به فرشتگان تفوض می‌نماید.

287.تفویض تصمیم‌گیری‌ها به مدیران زیردست، یکی از روش‌های آماده سازی و تجربهاندوزی آنان است.

پشتیبانی و حمایت از مدیران

وَ نُیسِّرُکَ لِلْیسْرى ‏(اعلی، 8)

ای پیامبر! ما مسیر را برای تبلیغ تو آسان و هموار می‌کنیم.

288.در مدیریت نظام اسلامی، اگر به کسی ماموریتی داده می‌شود باید با پشتیبانی‌های مادی و معنوی و رفع موانع، مسیر را برای او هموار نمود تا بتواند با فراغ‌بال و توجه بیشتری به آن ماموریت بپردازد

معیارهای ارزیابی عملکرد، پاداش

إِنَّ سَعْیکُمْ لَشَتّى ‏(لیل، 4)

خداوند در بیان فلسفه تفاوت پاداش‌ها می‌فرماید: چون کوشش‌های شما متفاوت است پس پاداش هم باید متفاوت باشد.

289.سیستم پاداش باید بر مبنای ارزیابی عملکرد صورت گیرد.

20.ارزیابی عملکرد باید دارای معیارهایی ملموس باشد تا تفاوت‌ها برای کارکنان قابل فهم و ادراک باشد.

ادامه دارد...

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


میلادخجسته ومسعود ام ابیهاحضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ومیلاد فرزندش حضرت امام خمینی قدس سره وروززن برشما ارادتمندان آن بزرگوار مبارک باد

حضرت صدیقه اطهرزهرای مرضیه سلام الله علیها عصاره وعلت غائی خلقت والگوی امام زمان علیه السلام است آن مخدره بهترین زنان عالم وشفیعه روزجزاست دربیانی گهربارمی فرمایدمن اصعدالی الله خالص عبادته اهبط الله له افضل مصلحته  تنبیه الخواطرجلد2ص  108

کسی که اعمالش راخالصانه فقط برای خداوندمتعال انجام دهد خداوندمتعال بهترین مصلحت ها رابرای او مقدرمی فرماید اگربه همین روایت گهربارانسان عمل نمایدتمام مشکلاتش حل خواهداولا کارهایمان راخالصانه وفقط برای خداانجام بدهیم دراین صورت هم دنیاراخواهیم داشت وهم آخرت راچون خداوند قادرمتعال بهترین مصلحت رابرایمان فرومی فرستد.

روایت دیگری ازآن بزرگوار رسیده است که شخصی درباره شیعه بودن از آن مخدره سوال می کندحضرت می فرماید:ان کنت تعمل بما امرناک وتنتهی عما زجرناک عنه فانت من شیعتنا والافلا-بحارالانوارجلد68 ص

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

کمک آبرومندانه


دانی که چراخداتوراداده دودست/من معتقدم که اندران سری هست

بایک دست به کارخویشتن پردازی/بادست دگرزدیگران گیری دست

یک انسان خوش مرام ثروتمندی به یک مومنی گفته بود هرموقع یک لقمه چرب ونرمی گیرت آمدمراخبر کن بعدمعلوم شداین بزرگوارمنظورش این بوده اگریک فردمحتاج وفقیرونیازمندی به تومراجعه کردو تقاضای کمک داشت حتما مراخبرکن تا اوراکمک مالی نمایم وگره ازکارش بازکنم .

یابعضی ازمتدینین مبلغ قابل توجهی پول به یک قصابی می دادندومی گفتنداگرپیره زنی ویا نیازمندی جهت خرید مقدارکمی گوشت به شما مراجعه کرد ازاین مبلغ درحدنیازش به اوگوشت تحویل نما .

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


«چهارپایان تمام همّتشان شکم هاى شان است و درّندگان تمام همّتشان تجاوز و تعدى به دیگران است و زنان (هوسباز) تمام فکرشان زینت زندگى و فساد در آن است؛ در حالى که مؤمنان، خاضع و متواضعند و مؤمنان نسبت به دیگران بیمناکند.»

فرآوری: حامد رفیعی - بخش نهج البلاغه تبیان
رستگاری

امام علی علیه السلام، در کتاب گرانسنگ نهج البلاغه، مخاطبان خود را به شدّت هشدار مى دهد تا از خواب غفلت به درآیند و به تلاش و کوشش بپردازند، و انگشت روى پنج گناه کبیره، مى گذارد و تصریح مى کند: «هر کس بدون توبه از این گناهان از دنیا برود هیچ عملى از او مقبول نیست»و مى فرماید:

«از امور قطعى و مسلّم الهى در کتاب حکیم و استور او (قرآن مجید) که خداوند به آن پاداش و کیفر مى دهد، و براى آن خرسند مى شود یا خشم مى گیرد، این است که هر گاه انسان با یکى از این خصلت ها بدون توبه از دنیا برود و پروردگار خود را با آن ملاقات کند، اعمالش سودى براى او نخواهد داشت؛ هر چند خود (براى انجام دادن کارهاى خیر) را به زحمت افکند و عملش را خالص گرداند»

در آن چه گفتم بیندیش

مولای متقیان علیه السلام، به شرح این خصلت ها که عبارتند از: شرک، قتل نفس، تهمت، بدعت و نفاق پرداخته و مى فرماید:

امام علیه السلام، مظاهر دنیوى را در سه چیز خلاصه کرده؛ شکم پرورى، درنده خویى و بهره گیرى از تجملات و زینت ها،که سرگرم شدن به آن، موجب ارتکاب معاصی بزرگ است.

«همتایى براى خدا در عبادتى که بر او فرض کرده قرار دهد یا خشم خود را با کشتن بیگناهى فرو نشاند یا کسى را به سبب عملى که دیگرى انجام داده نکوهش کند. (و او را متّهم سازد). یا براى به دست آوردن حاجتى که به مردم دارد بدعتى در دین خدا بگذارد یا مردم را با دو چهره ملاقات کند و در میان آنان با دو زبان سخن بگوید (و نفاق و دورویى پیشه کند) در آن چه گفتم بیندیش؛ (و بقیه را بر آن قیاس کن) چرا که هر چیز را با مثل و مانندش مى توان شناخت» 

از عفو الهی دورند

نخستین گناه بسیار خطرناک، شرک در عبودیّت پروردگار است؛ کارى که به فرموده خداوند در قرآن، اگر انسان از آن توبه نکند هرگز مشمول عفو الهى نخواهد شد.

در جهنم جاودانه اند

دیگر این که انسان با ریختن خون دیگرى خشم خود را فرو نشاند همان گونه که قرآن مى فرماید: «هر کس انسان با ایمانى را به قتل برساند کیفر او جهنم است که جاودانه در آن خواهد ماند»( نساء/ 93)

آبرو با خون برابر است!

متّهم ساختن افراد به اعمالى که انجام نداده اند و در واقع، کشتن شخصیت و ریختن آبروى آن ها، از خطرناک ترین گناهان است. در روایات اسلامى مى خوانیم که اهمیّت آبروى انسان به اندازه اهمیّت خون اوست. روایات مرتبط با احترام مؤمن به اندازه ای است که علامه مجلسی در صفحه 221 جلد 71 بحار الانوار سرفصلی به نام "ابواب حقوق المؤمنین" انتخاب کرده است.

سگان دوزخیان!

در نکوهش بدعت گزارى در دین خدا براى رسیدن به مال و مقام دنیا همین بس که از پیامبر اکرم، صلى الله علیه وآله نقل شده است: «بدعت گزاران، بدترین خلق خدا هستند، اهل بدعت سگان دوزخیانند

نفاق؛ تمسخر ایمان در خلوات!

قرآن مجید درباره منافقان مى فرماید: «و هنگامى که افراد با ایمان را ملاقات مى کنند مى گویند: ما ایمان آورده ایم (ولى) هنگامى که با شیطان هاى خود خلوت مى کنند مى گویند: ما با شماییم ما فقط (آن ها) را مسخره مى کنیم».( بقره/ 14)

و در آیات بعد از آن تصریح شده است که اعمال آن ها سودى به حالشان ندارد و مشمول هدایت هاى الهى واقع نمى شوند.

مولای متقیان علی علیه السلام، هشدار می دهد:«قیامت پیش روی شما و مرگ در پشت سر ،شما را می راند. سبکبار شوید تا برسید. همانا آنان که رفتند در انتظار رسیدن شمایند»

تمام همت بعضی ها شکم است!

امام علی علیه السلام، در پایان خطبه 153 مى فرماید: «چهارپایان تمام همّتشان شکم هاى شان است و درّندگان تمام همّتشان تجاوز و تعدى به دیگران است و زنان (هوسباز) تمام فکرشان زینت زندگى و فساد در آن است؛ در حالى که مؤمنان، خاضع و متواضعند و مؤمنان نسبت به دیگران بیمناکند (مبادا آسیبى به آن ها برسد). و در برابر مسئولیت هاى شان در پیشگاه خدا، خائف و ترسانند»

در واقع، امام علیه السلام، مظاهر دنیوى را در سه چیز خلاصه کرده؛ شکم پرورى، درنده خویى و بهره گیرى از تجملات و زینت ها،که سرگرم شدن به آن، موجب ارتکاب معاصی بزرگ است.

کلام آخر

به راستى اگر جامعه بشرى از آلودگى به این صفات پنج گانه پاک شود، چه آرامش و امنیّتى بر آن حاکم خواهد شد! انسان باید بداند تنها راه نجات ازگناهان «توبه» است، مولای متقیان علی علیه السلام، هشدار می دهد:«قیامت پیش روی شما و مرگ در پشت سر ،شما را می راند. سبکبار شوید تا برسید. همانا آنان که رفتند در انتظار رسیدن شمایند».


منابع:

- نهج البلاغه، خطبه153و 84.

- بحار الانوار، ج 71 ، ص221.

- کنزالعمال، حدیث 1095 و 1126.

- شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحدید، ج 9، ص 162.

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


مباحث مدیریتی 28 به استنادآیات قرآنی

تملق اطرافیان

وَ إِذا جاؤُکَ حَیوْکَ بِما لَمْ یحَیکَ بِهِ اللّهُ ... (مجادله، 8)

و هنگامی که به سوی تو می‌آیند کلماتی را برای سلام کردن به کار می‌برند که حتی خدا آن‌گونه تو را تحیت و سلام نگفته است.

271.مدیران باید توجه کنند هر احترام و تکریمی قابل اعتماد نیست و باید مراقب آفت چاپلوسان و متملقان باشند.

جبران اشتباه

ءَ أَشْفَقْتُمْ ... فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ تابَ اللّهُ عَلَیکُمْ فَأَقیمُوا الصَّلاةَ ... (مجادله، 13)

خداوند دستور داد که برای گفتگوی خصوصی با پیامبر صدقه‌ای بدهید، همه اصحاب جز حضرت علی علیه السلام کناره گیری کردند و در این آزمایش شکست خوردند و فهمیدند که ارزش مال دنیا نزد آنان از ملاقات خصوصی با پیامبر بیشتر است. سپس فرمان صدقه برداشته شد دستور اقامه نماز برای جبران شرمندگی مطرح گردید.

272.شایسته است در توبیخ زیردستان راه جبران را برای ایشان باز گذاشت.

تخصیص منابع

کَی لا یکُونَ دُولَةً بَینَ اْلاَغْنِیاءِ مِنْکُمْ ... ‏(حشر، 7)

ای پیامبر! اموال را بین فقرا و یتیمان و در راه ماندگان و نیازمندان تقسیم کن... تا این اموال تنها میان ثروتمندان در گردش نباشد.

273.عدم تمرکز امکانات در یک قسمت و تخصیص عادلانة آن به بخش‌های مختلف سازمان، از جمله مواردی است که مدیران باید در بودجه ریزی و تخصیص منابع مورد توجه قرار دهند.

خطر جا سوسان

أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذینَ نافَقُوا یقُولُونَ ... ‏ (حشر، 11)

ای پیامبر! آیا منافقان را در اطراف خود نمی‌بینی.

274.مدیران باید توجه داشته باشند که همواره افرادی نقشه‌ها و طرح‌ها و استراتژی‌های سازمان را به‌گوش رقیبان می‌رسانند.

اصالت دینی و خانوادگی

کَمَثَلِ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ ... ‏(حشر، 15)

این یهودیان نیز مانند کسانی هستند که چندی قبل از آنان بودند. (اینان نیز فرزندان سلف نیاکان خود هستند و مثل پدران خود، بدی را در پیش گرفته‌اند.)

275.مدیران باید به اصالت دین و خانوادگی کارکنان خود توجه داشته باشند و تنها به کسانی که سابقة درخشان و خوبی دارند اعتماد کنند.

ارائه الگو

قَدْ کانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فی إِبْراهیمَ ... (ممتحنه، 4)

ای مؤمنان! ابراهیم برای شما الگویی نیکوست.

276.در هدایت کارکنان به سوی اهداف، ارائة نمونه‌‌هایی عینی و عملی که الگوی پویایی برای رسیدن به هدف باشند، لازم است.

 وحدت و یکپارچگی

إِنَّ اللّهَ یحِبُّ الَّذینَ یقاتِلُونَ فی سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ‏ (صف، 4)

خداوند کسانی را دوست دارد که در راه او صف بسته، پیکار می‌کنند، چنانکه گویی بنیانی از آهن به پا شده است.

277.باید از هر نوع اختلاف و نابسامانی در سازمان جلوگیری نمود، تا کارکنان و مدیران متحد و نفوذ ناپذیر به انجام وظایف بپردازند.

تبلیغات

یریدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ اللّهِ بِأَفْواهِهِمْ ... ‏(صف، 8)

آنان تصمیم دارند که نور حق را با گفتار و سخنانشان خاموش کنند.

278.مهمترین وسیلة رقبا برای مقابله، تبلیغات است. البته مصادیق و متدهای تبلیغاتی که در هر عصر متفاوت است، باید شناسایی شود تا اولاً از آن ناحیه ضرری متوجه سازمان نشود و ثانیاً از آن به نفع خود بهره جست.

سنخیت با ماهیت‌کار

یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ نارًا وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ... (تحریم، 6)

ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود و خانوادة خود را از آتشی که هیزم آن بدن مردم و سنگ‌ها هستند، بیم دهید، آتشی که بر آن فرشتگانی سخت‌گیر و درشت‌خو نگهبانند.

279.در واگذاری مسؤولیت‌ها، متصدّی هر کار باید با ماهیت آن کار سنخیت داشته باشد. اگر مسؤول جهنّم سخت‌گیر و نامهربان نباشد نمی‌تواند به وظیفه‌اش خوب عمل کند.

ویژگی‌های مدیران

فَلا تُطِعِ الْمُکَذِّبینَ‏ (8) وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیدْهِنُونَ‏ (9) وَ لا‌تُطِعْ کُلَّ حَلاّفٍ مَهینٍ‏ (10) هَمّازٍ مَشّاءٍ بِنَمیمٍ‏ (11) مَنّاعٍ لِلْخَیرِ مُعْتَدٍ أَثیمٍ ‏(12) عُتُلٍّ بَعْدَ ذلِکَ زَنیمٍ ‏(قلم، 13)

ای پیامبر! از دروغگویان پیروی نکن. تو اهل سازش نیستی ولی آنان دوست دارند که سازش کنی و آنان نیز به نفاق با تو سازش کنند. از فرومایگان که بسیار سوگند می‌خورند پیروی نکن و نیز آنان که بسیار عیب‌جو و برای سخن‌چینی پرجنب و جوش هستند، آنان که مانع کار خیر می‌شوند، متجاوز و گنه‌پیشه‌اند و خشن و بی‌ریشه‌اند.

280.رهبران و مدیران، باید سرچشمة نشاط، امید، وحدت و تقوی باشند و صفاتی همچون عیبجویی، سخن‌چینی، بخل و خشونت که هر یک عامل دلسردی و تفرقه است در آنان نباشد، زیرا در این آیات، فرمانبری از صاحبان این خصلت‌ها نهی شده است.

ادامه دارد...

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

 

آیت الله دستغیب (اعلی الله مقامه الشریف)

تخیرخلیطا من فعالک انما/قرین الفتی فی القبرماکان یفعلوا

بیا برگزین رفیق وانیسی ازاعمالت /همنشینی خوب وجوانمردهمان اعمالی که انجام می دهی

وقتی روح ازبدن مفارقت می کندوشعورروح به حد اعلی می رسدهرآنچه ازاول عمرتاآخرعمربازبانت گفته ای رامی بینی.

چوعریان گردی ازپیراهن تن /شودعیب وهنریکباره روشن

  • محمد مزینانی