پاداش بزرگ انتظار
بر اساس تعالیم اسلامى یکى از وظایف مهم هر مسلمان، انتظار ظهور حضرت قائم(عج) است؛ انتظار تحقق وعده الهى بر حاکمیت صالحان و تشکیل دولت اهل بیت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است. اما آیا هیچ مىدانید که پاداش این انتظار چیست و چه ثمرى براى منتظران دارد؟
امام صادق(علیه السلام) در روایت زیر به این پرسش پاسخ مىدهند:
«الا اخبرکم بما لا یقبلالله عزوجل من العباد عملا الا به؟ فقلت: بلى. فقال: شهادة ان لا اله الا الله، و ان محمدا عبده [و رسوله] و الاقرار بما امرالله، و الولایة لنا، و البراءة من اعدائنا - یعنی الائمة خاصة - و التسلیم لهم، و الورع و الاجتهاد و الطمانینة، و الانتظار للقائم - علیهالسلام - ثم قال: ان لنا دولة یجیىء الله بها اذا شاء. ثم قال: من سره ان یکون من اصحاب القائم فلینتظر ولیعمل بالورع و محاسن الاخلاق، و هو منتظر، فان مات و قام القائم بعده کان له من الاجر مثل اجر من ادرکه، فجدوا وانتظروا، هنیئا لکم ایتها العصابة المرحومة.(1)
آیا شما را خبر ندهم به آنچه که خداى صاحب عزت و جلال، هیچ عملى را که جز به آن عمل، از بندگان نمىپذیرد؟ گفتم: بله. فرمود: گواهى دادن به این که هیچ شایسته پرستشى جز خداوند نیست و این که محمد(صلی الله علیه و آله) بنده و فرستاده او است، و اقرار کردن به آنچه خداوند به آن امر فرموده، و ولایت ما، و بیزارى از دشمنانمان - یعنى خصوص امامان - و تسلیم شدن به آنان، و پرهیزکارى و تلاش و مجاهدت و اطمینان و انتظار قائم(عج) .
سپس [امام] فرمود: براى ما دولتى است که هر زمان خداوند بخواهد، آن را محقق مىسازد. آنگاه [امام] فرمود: هر کس دوست مىدارد از یاران حضرت قائم(عج) باشد باید که منتظر باشد و در این حال به پرهیزکارى و اخلاق نیکو رفتار نماید، در حالى که منتظر است، پس چنانچه بمیرد و پس از مردنش قائم(عج)، بپا خیزد، پاداش او همچون پاداش کسى خواهد بود که آن حضرت را درک کرده است، پس کوشش کنید و در انتظار بمانید، گوارا باد بر شما [این پاداش] اى گروه مشمول رحمت خداوند!
براى منتظران زمان غیبت همین پاداش بس که نام آنها در زمره یاران امام عصر(عج)، و از جمله کسانى ثبت شود که آن حضرت را به هنگام ظهور همراهى مىکنند.
منبع:
النعمانى، محمدبن ابراهیمبن جعفر، کتاب الغیبة، ص200، ج16/ المجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، ج52، ص140، ح50 .
چرا امام زمان علیهالسلام را قائم مىنامند؟
یکى از القاب مشهور امام زمان(علیهالسلام) قائم است(1) که به معناى ایستاده و برپا دارنده است، اما چرا به حضرت این لقب را دادهاند، دو نوع روایت داریم:
1ـ به ایشان قائم مىگویند به خاطر این که پس از فراموش شدن نامش قیام مىکند.(2)
در روایت دیگرى امام جواد(علیهالسلام) مىفرماید:
به ایشان قائم مىگویند، زیرا او پس از این که نامش به کلى متروک شد و اکثر کسانى که امامتش را قائل بودهاند از عقیده خود برگشته و مرتد شدهاند به پا مىخیزد.(3)
2ـ در برخى از روایات هم لقب قائم را بعد از شهادت امام حسین(علیهالسلام) بیان مىفرماید؛ زیرا ملائکه از خداوند پرسیدند که چه کسى انتقام امام حسین(علیهالسلام) را مىگیرد، خداوند حضرت مهدى(علیهالسلام) را به آنها نشان داد، در حالى که در حال ایستاده نماز مىخواند «بذلک القائم انتقم منهم» که در این روایت لقب قائم، قیام در نماز و قیام براى انتقام خون امام حسین(علیهالسلام) لحاظ شده است.
پینوشتها:
1- نجم ثاقب، ص 88 .
2- بحارالانوار، ج 51، ص 28.
3- همان.
سایت تبیان؛ هدهدی.
- ۹۶/۰۵/۱۹