هدایت

معارف اسلامی

هدایت

معارف اسلامی

بایگانی
  • ۰
  • ۰

آیت‌الله مکارم شیرازی: مسائل فرهنگی در کشور مظلوم است

 

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه می‌ترسم به جایی برسیم که فقط فرهنگ غربی ترویج شود و در این صورت قید و بندهای دینی را بردارند و آزادی‌های نادرست ایجاد شود


آیت‌الله مکارم شیرازی درروز، دهم بهمن ماه،  نودوهفت در درس خارج فقه و اصول خود در مسجد اعظم با اشاره به روایتی از پیامبر (ص) گفت: ایشان فرمودند که دینت را خالص کن در این صورت کم بودن عمل هم قبول است؛ این نشان می‌دهد که کیفیت عمل و خلوص آن مهم است؛ یعنی گاهی انسان کار کوچکی می‌کند، اما، چون خالصانه است مقبول درگاه حضرت احدیت می‌شود.

وی افزود: در تاریخ فراوان سراغ داریم کسانی که کارهای کوچکی کردند، ولی، چون خلوص داشتند منشأ تحول زیادی برای جامعه شده است؛ البته خلوص نیت هم کار آسانی نیست؛ زیرا ریا مرموزانه و طوری که انسان نفهمد وارد اعمال انسان می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه انسان باید خود را مقید به عمل زیاد کند، افزود: عمل خالص کم بهتر از زیاد توأم با ریاست؛ اگر عمل خالصانه باشد خدا به فکر و اندیشه انسان برکت می‌دهد.

وی افزود: برخی کارها مانند سیر و سلوک برای رسیدن به مقامات، درجات، عرفان و طی الارض و پیش‌بینی مسائل آینده و … از روی خودخواهی است و نشانه اخلاص نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه مسائل فرهنگی در کشور مظلوم است، اظهار کرد: وقتی فرهنگ دینی زنده باشد مسائل اقتصادی هم بهتر خواهد شد؛ بارها افراد به ما نامه می‌نویسند که ما از پشت کنتور آب و برق گرفته‌ایم و می‌خواهیم جبران کنیم؛ بنابراین اگر حلال و حرام رعایت شود و بی‌بند و باری نباشد و فرهنگ دینی حاکم شود فرد حاضر است قصور خود را جبران کند و بسیاری از مشکلات دادسراها و دادگستری‌ها هم حل خواهد شد.

این مرجع تقلید بیان کرد: بیشتر مشکلات قضائی از روی بی‌تقوایی و کم‌رنگ شدن فرهنگ مذهبی و دینی است؛ کار مظلومیت فرهنگ به جایی رسیده که مردم کتاب مذهبی نمی‌توانند بخرند؛ کاغذ چهار و نیم برابر شده است و حتی مفاتیح و قرآن به ترتیب ۱۰۰ هزار و ۵۰ هزار تومان شده است.

این مفسر قرآن اظهار کرد: وقتی به فرهنگ اهمیت داده نشود و برای برخی مسائل، ارزهای کم قیمت و برای برخی مسائل، ارز گران قیمت تعلق می‌گیرد؛ ضربه آن را هم می‌خوریم، زیرا دزدی، اختلاس، ار تشاء و … همه ناشی از نبود فرهنگ دینی است.

  • ۹۷/۱۱/۲۴
  • محمد مزینانی

نظرات (۱)

فرهنگ در بستر شریعت کفر (مدرنیته) درست نمیشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی