هدایت

معارف اسلامی

هدایت

معارف اسلامی

بایگانی
  • ۰
  • ۰
گروه اندیشه: ماه ذی القعده از آن جهت که ولادت امام رضا (ع) در آن رخ داده، ماه آن امام بزرگوار گفته شده و به همین دلیل نیز در این ماه زیارت امام رضا از راه دور و نزدیک اجر و ثواب بسیاری دارد، که البته در این میان روز ۲۳ ذی القعده مورد سفارش ویژه است. ۲۳ ذی القعده روز بسیار شریفی است، روز زیارتی مخصوص امام رضا (ع) است و بنا بر روایتی روز شهادت حضرت نیز می باشد و بر خواندن زیارت آن حضرت از راه دور و نزدیک تاکید شده است.
 
 خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی، رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان   آذربایجان شرقی:
 ۲۳ ذی القعده به روایتی شهادت امام رضا(ع) در سال ۲۰۳ بعد از هجرت و روز زیارتی مخصوص آن حضرت است که سید ابن طاووس در کتاب اقبال الاعمال و همچنین در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی که از معتبرترین کتاب‌های شیعه است به آن اشاره شده و امام جواد (ع) درکتاب من لا یحضره الفقیه تالیف شیخ صدوق محمد بن علی بن بابویه قمی که یکی از کتب چهار گانه اصلی و محوری فقه شیعه است می‌فرماید«میان دو کوه طوس مشتى از خاک بهشت نهاده شده است، هر که داخل آن شود، روز قیامت از آتش در امان خواهد بود.»
وی ادامه داد: امام جواد(ع) می‌فرمایند "من ضامنم از جانب پروردگار که هرکس زیارت کند در حالی که عارف به حق امام باشد بهشت را بر او ضمانت می کنم. "

افزود: در کتاب عیون الاخبار امام رضا (ع) روایتی است که یک نفر از صالحین پیامبر(ص) را در خواب ‌‍ می‌بیند و از پیامبر(ص) می‌پرسد من کدامیک از اولاد تورا زیارت کنم؟  و ایشان می‌فرمایند فرزندم که بر او زهر دادند و در طوس است، هرکس او را زیارت کند به من نزدیک می‌شود. در خود مفاتیح نیز باب زیارت امام رضا(ع) و کیفیت زیارت بیان شده و این روز مخصوص‌ترین روزهاست برای زیارت. چون در دیارغربت دور از وطن به شهادت رسیده و با توجه به اینکه امام رئوف است بر اساس آن رافت، ضامن آهو مطرح شده وفضیلت زیارتش بسیار زیاد است.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: چهار امامی‌ها بعد از امام صادق(ع) فرقه‌های اسماعیلیه، ابطحیه، واقفیه، زیدیه، ناووسیه و کیسانیه را ایجاد کردند و این افتراقات تا خود امام رضا(ع) ایجاد شده است.  امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و امام رضا(ع) به خاطر جایگاه علمی که داشتند  ملقب به عالم آل محمد(ص) بودند، اما جلوه علمی امام رضا(ع) بارزتر و مورد توجه‌تراست.

وی با بیان اینکه فرقه‌های باطل درون شیعی از جمله چهار امامی، شش امامی و هفت امامی جایگاهی برای امام رضا(ع) قائل نیستند، افزود: هشت امامی‌ها، امامت حضرت رضا(ع) و در ذیل آن امام مهدی(عج)  را قبول دارند، با وجود فرقه‌های باطل درون شیعی تأکیدات زیادی قبل از ولادت و شهادت ثامن‌الحجج(ع) برای زیارت حضرت شده است که این امر توسط ائمه بعدی امام رضا(ع)، از جمله امام جواد(ع) و امام هادی(ع) بارها مورد سفارش واقع شده است.

وی خاطر نشان کرد: فضیلت زیارت امام رضا(ع) برابر حج بلکه بالاتر از هزار حج ارزش و اعتبار دارد.

حجت‌الاسلام حسینی، در خصوص آداب زیارت امام رضا(ع) گفت: در هنگام ورود به حرم اذن دخول می‌خوانیم و شهادت می‌دهیم سلام ما را می‌شنوی و جواب می‌دهی دور از وطن و زادگاه به طوس آورده شده و باعث گسترش تشیع در این منطقه شده . هر امام جایگاهی دارد ولی به لسان اهل بیت امام رضا(ع) ارزش و ارج و اعتبار زیاد دارد.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: زیارت ارادت عاشق به معشوق است بیعت و تجدید پیمان است  آیینه عرضه کردن و جایگاه رفیع رسیدن است. امام قلب عالم وجود است . به لسان هشام ابن حکم و امر ابن عبید که مناظره‌ای باهم داشتند  مثل امام در عالم وجود مثل قلب انسان در جان انسان است که علم جدید هم آنرا تایید می‌کند فردی که به کما رفته ولی قلب میزند میتوان قلب را پیوند داد.اگر زمین یک لحظه از حجت خالی شود زمین بلعیده میشود. 
  • ۹۹/۰۴/۲۵
  • محمد مزینانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی