هدایت

معارف اسلامی

هدایت

معارف اسلامی

بایگانی
  • ۰
  • ۰

نقش ایمان در اتحاد و همدلی

ایمان، وحدتی بنیادین و فراتر از همکاری، همزبانی، همرنگی و اتحاد صوری پدید می آورد. و استوارترین رشته های همدلی و همفکری، بین مؤمنان و اعضای جامعه بزرگ اسلامی وجود دارد. قرآن حاوی جهان بینی واحد، قانون اساسی واحد، و برنامه مشترک زندگی اسلامی است.


 

حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه، همدلی و یکی شدن حول محور ولایت زمینه ساز ظهور است.

 تا انسان ها با یکدیگر یک دل و همدل نشوند امر فرج محقق نمی شود، در روایات بسیاری توصیه شده مومنان با یکدیگر همدل و صمیمی باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی درباره کرونا ویروس، ابراز کرد: بلایا و ابتلائات، سختی‌ها و دشواری های فراوانی دارد اما نباید از برکات آن نیز غافل شد، یکی از برکات ویروس کرونا همدلی و یک دلی بود که امروز در مساجد، تکایا، پایگاه‌های بسیج و غیره شاهد آن هستیم.

 روحیه اتحاد و همبستگی باید در جامعه شیعی حاکم باشد، جامعه شیعی با همین روح جمعی می تواند به ولی الهی متصف و زمینه ساز ظهور امام زمان(عحل الله تعالی فرجه الشریف) باشد.

 یکی از اهداف ابلیس تفرقه افکنی و ایجاد فساد بین مومنان است: شیطان خوب می داند اگر مومنی تنها شود راحت می تواند او را دچار لغزش و خطا کند. امام علی(علیه السلام) می فرمایند: مبادا از یکدیگر جدا شوید خداوند با جماعت است و عنایت الهی را در جمع می توان یافت اگر کسی از میان جمع جدا شود نصیب شیطان می شود.

 در دنیای غرب، فرهنگ الهی حاکم نبود و ده ها سال فرهنگ مادی بر مردم حاکم بود برای همین تک روی و فردگرایی در زندگی غربیان حاکمیت یافت و سبب شد انسان ها از یکدیگر جدا و در نهایت تنها شوند.

 تنهایی واقعیت تلخ دنیای مدرن است، متاسفانه امروز در جوامع غربی برخی انسان ها تحمل یکدیگر را ندارند و به راحتی یکدیگر را می درند در حالی که جامعه ایمانی چنین نیست.

 رحمت الهی شامل جامعه متحد و منسجم می شود، این همدلی می تواند به ظهور منتهی شود، یکی از عوامل نزدیک شدن دل مومنان حول محور ولایت، وجود مقدس امام حسین(علیه السلام) است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به اینکه در آخرالزمان کربلا در ایام عاشورا و اربعین قبله دلها می‌شود، خاطرنشان کرد: توسل به اهل بیت(علیهم السلام) به ویژه امام حسین(علیه السلام) سبب خوشحالی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می شود.

  • ۹۹/۰۸/۰۶
  • محمد مزینانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی