هدایت

معارف اسلامی

هدایت

معارف اسلامی

۱۵ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


مباحث مدیریتی20 به استنادآیات قرآنی

آرامش

ثُمَّ أَنْزَلَ اللّهُ سَکینَتَهُ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ ... (توبه 26)

سپس خداوند آرامش خود را بر پیامبرش و بر مؤمنان فرو فرستاد.

91.آرامش و اطمینان، شرط تعقل صحیح است، زیرا که پریشانی و اضطراب باعث جلوگیری از تفکّر و دقّت و خلاقیت می‌شود. (در جبهه، پیامبر صلی الله علیه و آله نگران فرار مسلمین بود و مسلمانان نگران شکست، خداوند هر دو نگرانی را با لطف خود و فرستادن آرامش بر دل‌های ایشان برطرف کرد.)

توان اجرایی، پیامدهای تصمیم

یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ فَلا یقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرامَ بَعْدَ عامِهِمْ هذا وَ إِنْ خِفْتُمْ عَیلَةً فَسَوْفَ یغْنیکُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ ... ‏( توبه، 28)

ای مؤمنان! مشرکان، پلید و ناپاکند، پس بعد از این نباید به مسجد الحرام وارد شوند و به خاطر قطع رابطه داد و ستد، از فقر و تنگدستی نترسید که خداوند از فضل خویش شما را بی‌نیاز خواهد کرد.

92.در اعلام برنامه‌ها، توجه به توان اجرایی و موقعیت خود ضروری است. (با آنکه مشرکان همیشه پلید و ناپاک بودهاند ولی چون در سال نهم مسلمانان قدرت اجرا پیدا کردند این موضوع اعلام شد.)

93.در دستورات و آئین نامه‌ها، به تنش‌ها و پیامدهای آن توجه شود. (خداوند، پیامد قطع رابطه را که کسادی بازار و فقر است، تذکر می‌دهد و با قاطعیت می‌فرماید:‌ نگران نباشید زیرا روزی دست خداست.)

حفظ شخصیت مدیران

عَفَا ‌اللّهُ عَنْکَ ‌لِمَ‌ أَذِنْتَ لَهُمْ‌ حَتّى‌ یتَبَینَ لَکَ الَّذینَ صَدَقُوا وَ تَعْلَمَ الْکاذِبینَ ‏‌( توبه،‌43)

ای پیامبر! خدا از تو درگذشت، چرا پیش از این که راستگویان را از دروغگویان بازشناسی، به ایشان اجازه مرخصی از جنگ دادی؟

94.اگر خواستید مسؤولی را توبیخ کنید مواظب شخصیت او باشید که تخریب نشود زیرا اگر شخصیت وی تخریب شود دیگر نمی‌تواند مجموعة خود را اداره کند. چنانکه خداوند هنگام انتقاد، ابتدا جایگاه والای پیامبر و عفو و رحمت خودش را متذکر می‌شود سپس به بیان انتقاد می‌پردازد.

گزارش‌گیری

لَقَدِ ابْتَغَوُا الْفِتْنَةَ مِنْ قَبْلُ وَ قَلَّبُوا لَکَ اْلامُورَ ... ‏( توبه، 48)

ای پیامبر! منافقان پیش از این هم دنبال فتنه‌گری بودند و مسایل را برای تو واژگون جلوه می‌دادند.

95.مدیران باید هوشیار باشند و به هر گزارشی اعتماد نکنند. باید در مناصب و مجاری کسب گزارش، افراد موثق و معتمد قرار گیرند.

صلابت

وَ مِنْهُمْ مَنْ یلْمِزُکَ فِی الصَّدَقاتِ ... ‏( توبه، 58)

ای پیامبر! بعضی از منافقان در تقسیم صدقات به تو عیب می‌گیرند.

96.مدیران نظام اسلامی نباید تحت تأثیر عیب جویی‌های منافقان و معاندان قرار گیرند، بلکه اگر روش درستی در پیش گرفتهاند از هیچ چیز واهمه نداشته باشند.

تخصیص منابع

وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ما آتاهُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ ... ‏( توبه، 59)

در جنگ حنین، شخصی در مورد تقسیم غنایم به پیامبرصلی الله علیه و آله اعتراض کرد، آیه نازل شد: اگر مردم به آنچه خدا و پیامبرش به آنها دادهاند راضی می‌شدند خداوند از فضلش به آنها بیشتر عطا می‌فرمود.

97.سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در صرف منابع مالی سازمان، از شئون مدیریت عالی سازمان‌ است.

شنیدن سخنان دیگران

وَ مِنْهُمُ الَّذینَ یؤْذُونَ النَّبِی وَ یقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ ... ‏( توبه 61)

برخی از منافقان، پیامبر را آزار می‌دادند و می‌گفتند: او به حرف هر‌کس گوش می‌دهد.

98.از صفات یک مدیر آگاه، سعة صدر و گوش دادن به حرف همة گروه‌هاست. (مدیران موفق، شنوندگان خوبی هستند.)

ثبت سوءسابقه

إِنَّکُمْ رَضیتُمْ بِالْقُعُودِ أَوَّلَ مَرَّةٍ ... ‏( توبه، 83)

عده‌ای از منافقان نزد پیامبر آمده و گفتند: به ما اجازه جنگ با مشرکان بده. خداوند از طرف پیامبر پاسخ می‌دهد که: شما اهل جنگ و کارزار نیستید، بلکه فقط شعار می‌دهید و هرگز به جنگ نخواهید رفت، زیرا که در جنگ گذشته (جنگ تبوک)، به کمک سپاه اسلام نیامدید و در خانه‌هایتان ماندید.

 99.سوء سابقة افراد و تخلف از فرامین و دستورات سازمانی باید ثبت شود. (البته لازم نیست به مجرد یک تخلف، تنبیه صورت گیرد، ولی ثبت و ضبط آن لازم است.)

عطوفت در روابط اقتصادی

خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً ... وَ صَلّ‏ِ عَلَیهِمْ إِنَّ صَلاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ وَ اللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ(توبه، 103)

ای پیامبر! از اموال مؤمنان زکات بگیر ... بر آنان درود فرست و برایشان دعا کن زیرا دعای تو مایة آرامش آنان است.

100.دریافت‌ها و پرداخت‌های مالی، باید همراه محبت و عطوفت باشد.

ادامه دارد...

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

نکات آموزنده


بسم الله الرحمن الرحیم

کـسی که برایت آرامش بیاورد

مستحق ستایش است.

انسان ها را در زیستن بشناس

نه در گفتن ....

پس بیاییم به همسرمان بیشترمحبت کنیم

 


ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺯﻧﺪﮔﯽ

ﻣﺜﻞﺟﺪﻭﻝ ﮐﻠﻤﺎﺕﻣﺘﻘﺎﻃﻊ ﻫﺴﺘﻨﺪ!

ﺑﺮﺍﯼﺣﻠﺸﻮﻥ

ﺍﺑﺘﺪﺍﺑﺎﯾﺪ ﭘﯽ ﻣﺸﮑﻼﺕﮐﻮﭼﮏ ﺭﻓﺖ.

ﮔﺎﻫﯽ ﻣﺸﮑﻼﺕﺑﺰﺭﮒ، ﺧﻮﺩبه خوﺩ ﺣﻞﻣﯿﺸﻮﻧﺪ!

ﮔﺎﻫﯽ ﻧﻘﻄﻪ متصل ﺩﺍﺭﻧﺪ،

ﻭﮔﺎﻫﯽ ﺑﻬﻢ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪﺍﻧﺪ!

ﺻﺒﻮﺭ باﺷﯿﺪ ﻭ ﻫﺮﮔﺰ خسته ﻧﺸﻮﯾﺪ

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


حضرت آیت الله بهجت (اعلی الله مقامه الشریف)

هیچ کودکی نگران وعده بعدی غذایش نیست زیرابه مهربانی مادرش ایمان دارد ای کاش من هم مثل اوبه خدایم ایمان داشتم.

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


Image result for ‫مردان علم درمیدان عمل‬‎

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


مباحث مدیریتی 19به استنادآیات قرآن

81.در برنامه‌ریزی باید بهترین روش را انتخاب نمود و آن را با تمام توان انجام داد. گرچه در بعضی شرایط، مدیریت اقتضائی، مفهوم بهترین اقدام را تبیین می‌کند.

گزینش

وَ اخْتارَ مُوسى‏ قَوْمَهُ سَبْعینَ رَجُلاً ... ‏(اعراف، 155)

حضرت موسی برای رفتن به میعادگاه خداوند، هفتاد نفر را انتخاب کرد.

82.افرادی که به پست‌های حساس و اصلی منصوب می‌شوند، باید حتماً گزینش شوند تا صلاحیت‌های لازم را داشته باشند، هر کسی در هر سطحی نمی‌تواند در جایگاه تصمیم گیری قرار گیرد.

باور اهداف

یؤْمِنُ بِاللّهِ وَ کَلِماتِهِ ... ‏(اعراف، 158)

خداوند در بیان صفات حضرت رسول صلی الله علیه و آله می‌فرماید: پیامبری که به خدا و گفتار او ایمان دارد.

83.شخصی که مدیریت سازمان را برعهده دارد باید از ماموریت سازمان و اهداف سازمانی اطلاع کافی داشته و به آن ایمان داشته باشد تا بتواند زیردستان را در این راه توجیه، یاری و هدایت کند.

توزیع امکانات

اضْرِبْ بِعَصاکَ الْحَجَرَ فَانْبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَینًا قَدْ عَلِمَ کُلُّ أُناسٍ مَشْرَبَهُمْ ... ‏(اعراف، 160)

خداوند به حضرت موسی فرمود: با عصایت به این سنگ بزن، پس از آن سنگ دوازده چشمه جوشید و هر قبیله از یکی از آنها استفاده کرد.

84.تقسیم و توزیع عادلانه امکانات و منابع، نقش مهمی در تسهیل امور دارد.

تبیین تهدیدها

وَ اتْلُ عَلَیهِمْ نَبَأَ الَّذی آتَیناهُ آیاتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّیطانُ فَکانَ مِنَ الْغاوینَ ‏(اعراف، 175)

ای پیامبر! داستان بلعم باعورا را بر مردم بخوان که از علم خود اندکی به او داده بودیم و قدرت اجابت دعا و برخی کرامات را داشت تا آن که شیطان او را در پی خویش کشید و از گمراهان شد.

85.رهبران و مدیران، باید مواردی که ماموریت و اهداف سازمان را تهدید می‌کند و باعث شکست می‌شود، را به افراد تحت تکفل خود گوشزد کنند و با بیان سرگذشت فریب خوردگان، آنان را برای مقاومت در مسیر صحیح آماده سازند.

شایسته سالاری

إِنَّ وَلِیی اللّهُ الَّذی نَزَّلَ الْکِتابَ وَ هُوَ یتَوَلَّى الصّالِحینَ‏ (اعراف، 196)

پیامبر اکرم می‌فرماید: سرپرست من خدایی است که این کتاب آسمانی را نازل کرده و او همة صالحان را سرپرستی و هدایت می‌کند.

86.رعایت اصل شایسته سالاری لازم است حتی در مورد زیردستان. (خداوند کسانی را که شایسته هستند، سرپرستی می‌کند.)

ترغیب کارکنان

یا أَیهَا النَّبِی حَرِّضِ الْمُؤْمِنینَ عَلَى الْقِتالِ ... ‏(انفال، 65)

ای پیامبر مؤمنان را برای پیکار با کفار تشویق کن

87.یکی از وظایف مدیران، آن است که با حرف و عمل خود، زیردستان را در جهت نیل به اهداف تشویق و ترغیب نمایند.

مدیریت اقتضایی

اْلانَ خَفَّفَ اللّهُ عَنْکُمْ ... ‏(انفال، 66)

اکنون خداوند در امر جهاد، به شما تخفیف داد.

88.در مدیریت، گاهی باید به دلیل تغییر شرایط و اقتضائات، آئین نامه‌ها تغییر کند و این امر با قاطعیت در مدیریت منافاتی ندارد.

تمرکز بر هدف

ما کانَ لِنَبِی أَنْ یکُونَ لَهُ أَسْرى‏ حَتّى یثْخِنَ فِی اْلارْضِ ... ‏(انفال، 67)

هیچ کسی حق اسیر گرفتن ندارد مگر بعد از آن که بر منطقه غلبة کامل پیدا کرد. (اسیر گرفتن، شما را از فتح و پیروزی دور نکند.)

89.در مدیریت، تمرکز بر هدف و دوری از تشتّت، یک ضرورت برای نیل به اهداف است.

اجرای مقررات و انعطاف در امور

فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکینَ حَیثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ خُذُوهُمْ وَ احْصُرُوهُمْ وَ اقْعُدُوا لَهُمْ کُلَّ مَرْصَدٍ فَإِنْ تابُوا وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ فَخَلُّوا سَبیلَهُم...‏(توبه،5)

هنگامی‌که ماه‌های حرام سپری شد، مشرکان و دشمنان خدا را هر کجا یافتید بکشید یا دستگیر کنید یا در محاصره قرار دهید و از هر سو در کمین آنها باشید، پس اگر توبه کردند و مسلمان شدند آزادشان کنید.

90.در مدیریت صحیح، هم تندی لازم است (خذوهم...)، هم نرمش و بخشش (خلوا سبیلهم)، این دو اصل همیشه باید در کنار هم باشند.

ادامه دارد...

  • محمد مزینانی
  • ۱
  • ۰

امروزسالروزوفات علامه جلیل القدرحلی رحمه الله علیه است درزمان سلطان محمدخدابنده یکی ازسلاطین مغول که پادشاه ایران بود به خاطرموضوعی ازدست همسرش سخت ناراحت می شودتصمیم می گیردکه همسرش راسه طلاقه کندوقتی این کارراانجام می دهدپشیمان می گرددچون مذهب سلطان محمدخدابنده پیروی ازاهل سنت بودبه علماء ایشان مراجعه کرد برای این مشکل چاره ای بیاندیشندهمه گفتند همسرت برتوحرام ابدی شده است وهیچ راهی نیست اماشخصی به سلطان گفت طبق مذهب تشیع این مشکل حل خواهدشدسلطان علمای اهل سنت رادرتالارکاخش دعوت می کند وازبزرگان تشیع علامه حلی را دعوت کردعلامه وقتی به مجلس مناظره آمدکفش هایش رازیربغلش گرفت وبدون اینکه تعظیم کندرفت کناردست سلطان نشست شیخ الاسم های اهل سنت به استهزاء گفتنداین بزرگ شیعیان است چرااین کارها راانجام داد ازعلامه سوال کردندچرا تعظیم نکردی علامه فرمودپیامبربزرگ اسلام به ما اجازه نداده است به غیرخداوندمتعال راتعظیم کنیم تعظیم وکرنش فقط برای خداوندبزرگ جایزاست  نه برای غیرخدابازسوال کردندچرارفتی کنارسلطان نشستی علامه فرمودپیامبرگرانقدر ما فرموده است وقتی واردمجلسی می شویدببینیدکجای مجلس جا هست همانجابنشینیدبالاوپایین مجلس مهم نیست گفتندبالفرض ما این دوموضوع را پذیرفتیم راستی چراکفشهایت رازیربغلت گرفتی وواردمجلس شدی علامه فرمودمن شنیده ام درزمان پیامبر درجلسه ای  حنفی ها کفشهای پیامبررادزدیده اند تااین جمله رافرمودحنفی های حاضردرجلسه به عنولان اعتراض بلندشدند وگفتندنه این صحت نداردمذهب حنفی 100سال بعدازپیامبرتشکیل شده است علامه فرمودپس مالکیها کفش های پیامبررابه سرقت بردندمالکیها بلندشدندوگفتنداین جریان اصلا درست نیست چون فرقه مالکی 120سال بعدازپیامبربه وجودآمدندعلامه فرمودپس حنبلی هاکفش های پیغمبررادزدیدندبازحنبلی ها خودراتبرئه کردندوگفتنداصلاما درآن زمان نبوده ایم علامه فرمودپس این کار حتما-کارشافعی هابوده است آنهاهم ازخوددفاع کردندوگفتندما150سال بعدازپیغمبربه وجودآمده ایم وقتی علامه ازتمام اهل سنت حاضردرجلسه اقرارگرفت روکردبه سلطان محدخدابنده که سلطان شما شنیدیدکه اینها همه اقرارکردندکه درزمان پیامبر این مذاهب اصلا وجودخارجی نداشته است  واقرارالعقلاء علی انفسهم نافذ ولی ما شیعیان مذهبمان راازخلیفه بلافصل پیامبرکه اوپسرعمو ودامادوشاگردپیغمبربوده ونامش امیرالمومنین علی علیه السلام است اخذکرده ایم طبق دیدگاه شیعه سه طلاق دریک جلسه اصلا واقع نمی شودشما خیالتان راحت باشدمی توانیدبه همسرتان مراجعه کنیدطلاق حتما بایددرسه مجلس جداگانه واقع گردد نه دریک جلسه سلطان محمدخدابنده بسیارخوشحال وخوشنودگردیدودرهمان جلسه اعلام کردمن وهمسرم ازامروزشیعه شدیم وازامروزبه بعدمذهب رسمی درایران تشیع است .

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

به نظرمی رسددرخصوص عرفانهای نوظهورکه بخشی بسیارخطرناک وگمراه کننده است بایدبه این نکته اساسی اشاره شودهرفردی که خواسته باشدعرفان تدریس کند وخودرااستادعرفان معرفی کنداما عرفانش متخذازقرآن وروایات اهل البیت (علیهم السلام) نباشدقطعا این عرفان منشاش شیطانی خواهدبودودرواقع یک نوع شیطان پرستی راتبلیغ کرده است زیرابه استنادحدیث شریف ثقلین که پیامبرگرانقدراسلام (صلوات الله  وسلامه علیه) فرموده است انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ماان تمسکتم بهما لن تظلوا ابداحتی یرداعلی الحوض من ازبین شما می روم ودو گوهر گرانبهاء را دربین شمابه امانت می گذارم یکی کتاب خداکه همان قرآن که ثقل اکبراست ودیگری عترت واهلبیتم که آنهاثقل اصغرهستنداگرهمزمان به هردومتمسک شدیدنجات پیداخواهیدکرداین دوشی گرانبها ازهم دیگرجدانمی شوند تااینکه درقیامت کنارحوض کوثربرمن واردشوند .

پس اینکه فردی مثل محمدعلی طاهری  که خودرااستادعرفان می نامد ومتاسفانه تعدادی ازمردم کم اطلاع را اغوی  کرده است ازتفکرات خطرناک ایشان اینستکه  طالب عرفان بایدنمازرا مدتی کناربگذارحداقل تاترم هشتم کلاسهای من وقرآن نخواندوحتی آیه الکرسی و4قل وان یکادراازدیوارخانه خودجمع کندتابه عرفان برسداین درواقع یک نوع شیطان پرستی است وشیادی زیرکانه که مومنین بایدبه این مزخرفات اصلاتوجهی ننمایندوهمیشه ازشرشیطان ونفس اماره به خداوندمتعال پناهنده شوند.یاعلی

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

گذشت


Image result for ‫کفش تنتاک‬‎

 
  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


مباحث مدیریتی 18 به استنادآیات قرآنی

171.مدیران می‌توانند با درخواست مرخصی کارکنان موافقت کنند و می‌توانند برای رعایت مصلحتی بالاتر، موافقت نکنند.

آموزش کارکنان

لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَکَ وَ رَتَّلْناهُ تَرْتیلاً (فرقان، 32)

خداوند در جواب کسانی که می‌گفتند: چرا قرآن یکباره نازل نمی‌شود و آیه به آیه فرود می‌آید، می‌فرماید: قرآن را به تدریج نازل کردیم تا این ارتباط دایمی باعث دلگرمی پیامبر شود.

172.آموزش کارکنان باید مرحله به مرحله و به تدریج پیگیری شود.

173.یکی از وظایف مدیران ارشد، دلگرم کردن و اطمینان بخشیدن به مدیران رده‌های پایین‌تر است.

مدیر و معاون

وَ یضیقُ صَدْری وَ لا ینْطَلِقُ لِسانی فَأَرْسِلْ إِلى‏‌هارُونَ ‏(13) ... فَاذْهَبا بِآیاتِنا إِنّا مَعَکُمْ مُسْتَمِعُونَ‏ ‏(شعرا، 15)

موسی به خداوند گفت: سینه‌ام تنگ می‌گردد و زبانم باز نمی‌شود، پس‌هارون را نیز رسالت بده تا مرا یاری کند. خداوند فرمود: تو و ‌هارون همراه با معجزات حرکت کنید و به سراغ فرعون بروید که ما با شما هستیم و به گفتگوهای شما شنوا و آگاهیم.

174.ظرفیت افراد متفاوت است، جز خداوند همة افراد محدودیت دارند و ممکن است در شرایطی گرفتار فشارهایی شوند. (موسی به خدا گفت: سینه‌ام تنگ شده است.) رهبری و مدیریت به سعة صدر نیاز دارد.

175.به هنگام پذیرش مسؤولیت لازم است مدیر نقاط ضعف خود را بیان کند و صراحت و صداقت به خرج دهد.

176.در بعضی مأموریت‌ها و کارها، فعالیت تیمی لازم است تا هدف محقّق شود.

177.مدیران و رهبران باید ضعف‌هایشان را با بکارگیری دیگران، جبران کنند.

178.مدیران و افراد سازمان باید انسان‌های شایستة دیگر را برای تصدّی مسؤولیت‌ها معرّفی نمایند.

179.برای مبارزه با مشکلات، باید به سراغ سرچشمه‌ها رفت. شناسایی سرچشمه‌ها همیشه کار آسانی نیست و نیاز به دقت و توجه زیاد دارد.

180.آگاهی دقیق و لحظه به لحظة مدیران از مأموریت‌های مهم یک ضرورت است، چنان‌که حضرت حق به حضرت موسی می‌فرماید: ما گفتگوهای شما را می‌شنویم.

تعهد و تخصص

یأْتُوکَ بِکُلّ‏ِ سَحّارٍ عَلیمٍ ‏(شعرا، 37)

وزرا و مشاورین به فرعون گفتند: ساحران و جادوگران را از سراسر مصر دعوت کن تا با موسی مبارزه کنند.

ادامه دارد...

  • محمد مزینانی