هدایت

معارف اسلامی

هدایت

معارف اسلامی

۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


فرارسیدن دهه کرامت سالروزمیلادخجسته کریمه اهل البیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها وسالروزورودآزادگان سرافراز به میهن اسلامی ایران تبریک وتهنیت باد

طبق نقل مرحوم مدث قمی رحمه الله علیه درمنتهی الامال جمعی ازشیعیان شهر ری خدمت امام جعفر صادق علیه السلام درمدینه رسیدندحضرت فرمودمرحبابه شیعیان ماکه ازقم آمده اندشیعیان عرضه داشتند آقا جان ماازشهر ری آمده ایم دومرتبه حضرت فرمودمرحبا به شیعیان ما که ازقم آمده ا ندبارسوم قضیه تکرار و حضرت همان مطلب رافرمود آن بزرگوار فرمودخداوندمتعال حرمی داردکه آن مکه است پیامبرگرامی اسلام حرمی داردوآن مدینه است امیرالمومنین علی علیه السلام حرمی داردوآن کوفه است ومااهل البیت حرمی داریم وآن بلده قم است زوداست دخترم فاطمه معصومه درآن جامدفون گرددهرکس آن بزرگواررابامعرفت زیارت کندبهشت پاداش اوخواهدبوداین مطالب راوقتی امام صادق علیه السلام فرمودندکه هنوزامام کاظم علیه السلام به دنیا نیامده بود.

مرغ دلم راهی قم می شود/درحرم امن توگم می شود.

عمه سادات سلام علیک /روح عبادات سلام علیک

کوثرنوری به کویرقمی/آب حیات دل این مردمی

عمه سادات بگوکیستی؟/فاطمه یازینب ثانی ستی؟

ازسفرکرببلاآمدی؟/یاکه به دنبال رضاآمدی؟

کاش شبی مست حضورم کنی /تاخبرازوقت ظهورم کنی

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

شهادت مظلومانه رئیس مذهب تشیع حضرت امام جعفرصادق علیه السلام برتمام ارادتمندان آن بزرگوارتسلیت باد

قال الصادق علیه السلام:

 من سره ان یکون من اصحاب القائم فلینتظروالیعمل بالورع-الغیبه ،نعمانی ،ص200

هرکس خوش داردازیاران امام مهدی علیه السلام باشد،بایدمنتظرباشدوپارسایی پیشه کند.

 

قال الصادق علیه السلام :المنتظرللثانی عشرکالشاهرسیفه بین یدی رسول الله یذب عنه-کمال الدین وتمام النعمه ص647

منتظرظهورامام دوازدهم مانندکسی است که دررکاب پیامبرخداشمشیرکشیده است وازایشان دفاع می کند.

 

قال الصادق علیه السلام: توقع امرصاحبک لیلک ونهارک - اقبال الاعمال ج 1 ص 368

درشب وروزت منتظرفرج مولایت باش.

 

قال الصادق علیه السلام :غسل یوم الجمعه طهوروکفاره لما بینهما من الذنوب من الجمعه الی الجمعه - وسائل الشیعه ج 3 ص 315

غسل جمعه سبب پاکی ،وکفاره گناهان ازجمعه تاجمعه است.

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


قال العسکری علیه السلام:ماترک الحق عزیزالاذل ولااخذبه ذلیل الاعز-تحف العقول ص 484

هیچ عزتمندی حق راترک نکند،مگرآن که خوارشودوهیچ خواری به حق نگراید،مگرآن که عزت یابد.

 

قال العسکری علیه السلام:

مااقبح بالمومن ان تکون له رغبه تذله- تحف العقول ص 489

چه زشت است برای مومن که خواسته ای داشته باشدکه اورابه خواری کشاند.

 

قال العسکری علیه السلام:

ایاک والاذاعه وطلب الرئاسه فانهما یدعوان الی الهلکه-الخرائج والجرائح ج 1 ص 450

ازافشای اسراروریاست جویی بپرهیز،زیرااین دوبه هلاکت کشانند.

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

قال علی علیه السلام :وصول المرءالی کل مایبتغیه من طیب عیشه وامن سربه وسعه رزقه بحسن نیته وسعه خلقه

غررالحکم ح 10141

 

انسان،بانیت خوب واخلاق خوب به تمام آنچه درجستجوی آن است اززندگی خوش وامنیت محیط وروزی زیاد،دست می یابد.

 

قال علی علیه السلام: من حسنت خلیقته طابت عشرته .غررالحکم ح 8153

هرکس خوش اخلاق باشد،زندگی اش پاکیزه وگوارامی شود

 

قال علی علیه السلام : اذافسدت النیه وقعت البلیه . غررالحکم ح 4021

هرگاه نیت فاسدشود،بلاوگرفتاریپیش می آید.

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


قال رسول الله صل الله علیه وآله وسلم:اوصانی ربی بسبع :

اوصانی بالاخلاص فی السروالعلانیه وان اعفو عمن ظلمنی - واعطی من حرمنی- واصل من قطعنی- وان یکون صمتی فکرا- ونظری عبرا -

کنزالفوائدج2 ص11

پروردگارم مرابه 7 چیزتوصیه فرمود

درکارهای مخفیانه وکارهای علنی وآشکارااخلاص داشته باشم عفووگذشت ازکسی که به من ظلم کرده است. عطاکردن به کسی که مرامحروم نموده است.پیوندارتباط باکسی که بامن قطع رابطه نموده است.اینکه سکوت من همراه با تفکرواندیشه باشد.ونگاه من توام باعبرت باشد.

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


انقلابیون آخرالزمان بر گرد منجی جهان

انقلاب‌های مادی و الهی با وجود یارانی فداکار به پیروزی می‌رسند، یارانی که با شناخت کامل از رهبر و اهداف او، تا آخرین لحظه ثابت قدم و آماده هر گونه فداکاری باشند. انقلاب الهی و جهانی امام مهدی (علیه‌السلام) نیز به یارانی نیاز دارد که ضمن آشنایی و اعتقاد به امام، تا آخرین لحظه، آماده رشادت و فداکاری باشند. در مسیر انقلاب جهانی امام مهدی (علیه‌السلام) سه گروه - یاران خاص، لشکر ده هزار نفری و توده مردم - یاری‌گر امام خواهند بود.


بنا بر روایات، یاران خاص امام مهدی (علیه‌السلام) افرادی با ویژگی‌هایی الهی مانند: بینش عمیق نسبت به پروردگار و امام مهدی (علیه‌السلام)، افرادی مخلص، برخوردار از تأییدات الهی، شیران روز و زاهدان شب هستند.

البته یاری حضرت مختص به دوران ظهور و حکومت ایشان نمی‌شود، بلکه انقلاب عدل جهانی امام مهدی (علیه‌السلام) مانند هر انقلاب دیگری، نیاز به یارانی زمینه‌ساز دارد، لذا با آراسته شدن به این ویژگی‌ها، می‌توان زمینه‌های ظهور و تشکیل حکومت عدل جهانی امام مهدی (علیه‌السلام) را فراهم کرد.

 

سه گروه تاریخ ساز آخرالزمانی

در انقلاب عدل جهانی امام مهدی (علیه‌السلام)، سه گروه، ایشان را یاری خواهند کرد:
گروه اول :

نخستین کسانی که گرد امام مهدی(علیه‌السلام) جمع می‌شوند و دعوت جهانی امام مهدی (علیه‌السلام) با آن‌ها آغاز می‌شود، 313 نفر یاران خاص حضرت هستند که فرماندهان و کارگزاران سپاه ایشان را تشکیل می‌دهند. امام جواد (علیه‌السلام) فرمودند: « ... و از اصحابش سیصد و سیزده تن به تعداد اصحاب بَدر از دورترین نقاط زمین به گرد او فراهم آیند ...» (١)
گروه دوم :

 لشکری ده هزار نفری از یاران که تحت فرماندهی یاران خاص حضرت هستند و با جمع شدن این عده، قیام حضرت آغاز می‌شود. امام جواد (علیه‌السلام) فرمودند: «... و چون «عقد» که عبارت از ده هزار مرد باشد، کامل گردد، به اذن خدای عزیز و جلیل قیام می‌کند ...» (٢)
گروه سوم :

 در ادامه قیام توده‌های انبوه مردم که از ظلم و ستم خسته شده‌اند، برای یاری به امام می‌پیوندند. پیامبر اکرم

 (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: « ... زمین به نورش روشن گردد و حکومتش به شرق و غرب عالم خواهد رسید» (٣

انقلابی های فراملّی

313 یار امام مهدی (علیه‌السلام) از منطقه و نژاد خاصی نیستند و از سراسر جهان می‌باشند. امام جواد (علیه‌السلام) فرمودند: «... اصحابش، اجتماع می‌کنند به سوی او به تعداد اهل بدر، ۳۱۳نفر از دورترین نقطه زمین...»(٤) البته در برخی از روایات، نام برخی افراد از بعضی شهرها ذکر شده است، که نام این اشخاص مبهم است؛ مثلاً محمّد از شهر طالقان که می‌تواند نام عدهی زیادی باشد و به‌ علاوه نام برخی شهر‌ها فرق کرده و برخی از نامها مربوط به شهرهای متعدد در کشورهای گوناگون می‌تواند باشد. همچنین سند این روایتها، قابل اعتماد نیست؛ لذا نمی‌توان گفت از کدام شهر، چه افرادی، از گروه یاران هستند، ولی آنچه مسلم است، این است که یاران حضرت، از مناطق مختلفند. (٥)

 

یاران منجی موعود و خصوصیاتی مثال زدنی

از آنجایی که انقلاب عدل جهانی امام مهدی (علیه‌السلام)، انقلابی الهی است، یاران این انقلاب نیز افرادی خاص و با ویژگی‌هایی الهی هستند، از این رو در روایات ویژگی‌هایی برای 313 یار خاص امام مهدی (علیه‌السلام)، بیان شده است که با داشتن آن ویژگی‌ها، می‌توان امیدوار بود که در خیل یاران حضرت قرار بگیریم. مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارتند از:
بینشی عمیق نسبت به حق تعالی : -1

امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «... آنان مردانی هستند که دل‌هایشان مانند

 پاره‌های آهن است و هیچ تردیدی نسبت به ذات مقدس خداوند ندارند ...»(٦)، نشانه‌های این بینش «ذکر» و «تلاش در اطاعت» است که در ادامه روایت به آن اشاره شده است: «... آنان مردان شب‌زنده‌داری هستند که زمزمه نمازشان مانند صدای کندوی زنبوران به گوش می‌رسد. شب‌ها را با شب‌زنده‌داری سپری می‌کنند و بر فراز اسب‌ها، خداوند را تسبیح می‌گویند ...».
بینش عمیق نسبت به امام :-2

 یاران امام مهدی (علیه‌السلام) معرفت، شناخت و اعتقاد کامل به امامشان دارند. امام سجاد (علیه‌السلام) در این‌باره می‌فرماید: «... آنان قائل به امامت امام مهدی هستند ...»(٧)، نتیجه این بینشِ عمیق، عشق، محبت و اطاعت از امام است؛ امام صادق (علیه‌السلام) در این‌باره فرمودند: «... آنان برای تبرک، بر زین اسب امام دست می‌کشند و در میان رزم، بر گِردش می‌چرخند و با جان خود، از او محافظت می‌کنند و اطاعت آنان از امام، از فرمان‌برداری کنیز در برابر مولایش بیشتر است... ایشان چون مشعل های فروزانند که دلهای استوارشان بسان قندیل‌های نور در سینه‌هایشان آویخته است، از ترس خدا نگرانند و شهادت را می‌خواهند و آرزو می‌کنند که در راه خدا کشته شوند ...» (٨)

یاری امام مهدی (علیه‌السلام) مختص به دوران ظهور و حکومت ایشان نمی‌شود، بلکه انقلاب عدل جهانی حضرت مانند هر انقلاب دیگری، نیاز به یارانی زمینه‌ساز دارد، لذا با آراسته شدن به این ویژگی‌ها، می‌توان زمینه‌های ظهور و تشکیل حکومت عدل جهانی امام مهدی (علیه‌السلام) را فراهم کرد.

افراد با اخلاص :-3

 ۳۱۳ نفر از اهل اخلاص جمع شد، خداوند امر او را ظاهر خواهد کرد.» (٩)
برخوردار از تأییدات الهی :-4

 طبرسی در روایتی از امام‌ علی (علیه‌السلام) نقل کرده که فرمودند: «تا اینکه خداوند مردی را در آخرالزمان برمی‌انگیزاند... او را به ملائکه‌اش تأیید کرده و انصارش را حفظ خواهد نمود» (١٠)
شیران روز و راهبان شب : -5

امام‌ صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «گویا من نظر می‌کنم به قائم و اصحاب او در کوفه... سجده‌ها به پیشانی‌های آنها اثر گذارده است، شیران در روز و راهبان در شب‌اند...» (١1)

 

تو نیز بر خیمه یاران درآ

اگر چه بنا به ظاهر برخی روایات، این ویژگی‌ها برای 313 یار خاص امام مهدی (علیه‌السلام) ذکر شده است، ولی یاری امام مختص به دوران ظهور و حکومت ایشان نمی‌شود. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «هر کس دوست دارد از یاران حضرت قائم باشد، باید منتظر باشد و در حالی که منتظر است با ورع و پرهیزکاری عمل کند و بر اساس محاسن اخلاقی رفتار کند.» (12) لذا منتظران بهتر است در زمان غیبت، با آراسته شدن به این ویژگی‌ها، یاری‌گر امام مهدی (علیه‌السلام) باشند و زمینه‌های ظهور و تشکیل حکومت عدل جهانی ایشان را فراهم کنند

پی نوشت:

1. کمال‌الدین، شیخ صدوق، ج2، باب 36، ح2، ص378.
2.
همان.
3.
کمال الدین، صدوق، ج 1، باب 24، ح 7، ص 280.
4.
همان، ج2، باب 36، ح2، ص378.
5.
آفتاب مهر یکصد پرسش و پاسخ مهدوی، جمعی از محققین مرکز تخصص مهدویت، نشر بنیاد فرهنگی مهدی موعود (علیه‌السلام)، قم، چاپ پنجم، زمستان 88، ص 107.
6.
بحارالانوار، مجلسی، ج52، باب26، ح82، ص308.
7.
کمال‌الدین، صدوق، ج1، باب 31، ح2، ص320.
8.
بحارالانوار، مجلسی، ج52، باب26، ح82، ص308
9.
کمال‌الدین، صدوق، ج2، باب 36، ح2، ص378.
10.
بحارالانوار، مجلسی، ج52، باب26، ح6 ص280.
11.
همان، ج52، باب 27، ح202، ص386.

12. الغیبه، نعمانی، باب11،ح16، ص200.

فاطمه اسداللهی طاهری

بخش مهدویت تبیان

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

قسمت آخر :گفتاری متفاوت ازاستادنظافت درخصوص تقوای اجتماعی

مراقبه همیشگی

اما برای عبورازاین موانع چه بایدبکنیم؟یک نکته ی مهم این است که انسان بایدنقطه های شروع خوبی داشته باشدودرطول مسیر نیز ازخودمراقبت کند.مثلا به خاطرهوی وهوس به سمت قدرت نرودوفریب نفس خودرانخورد.اگرانسان تقوانداشته باشد،سربزنگاه هابه اشتباه می افتدوآن هایی که اهل دقت هستند،متوجه می شوند.البته انسان خودش پیش ازهمه می فهمدکه چه کمبودهایی داردبل الانسان علی نفسه بصیره به امیرالمونین علی علیه السلام گفتندچگونه به چنین جایی رسیدی؟فرمودکنت بوابا علی باب قلبی انسان بایدهمواره خودرابررسی کندتاببیندخالص هست یانه .آن هم نه خوشبینانه .حضرت امیرمی فرمایند:مومن شب رابه صبح وصبح رابه شب نمی رساند،مگرآ نکه به خودبدبین است باعینک بدبینی،نه دیگران،بلکه خودبررسی می کندتاعیوب احتمالی رابیابد،چون برای اومهم است که به آتش دوزخ گرفتارنشود.اگرانسان اهل خودسازی وتقوانباشد،وقتی به ثروت وقدرت می رسد،رفتنش به سوی جهنم تندتر خواهد شد.نکته ی دیگراین است که نبایدخودرادرمعرض قضاوت اشتباه مردم نیزقراربدهیم .اگرته دل من پاک است،بایدطوری رفتارکنم که مردم هم آن راحس کنند.نه این که دردرجه ی اول قضاوت مردم برایمان مهم باشد،امانبایدمردم رابه اشتباه انداخت .فرض کنید کسی قاضی شده وهم زمان باگرفتن کرسی قضاوت پدرش ازدنیارفته وثروت کلانی برای اوبه ارث گذاشته است.اوبااین ثروت خانه وخودروی خودراتبدیل به احسن می کند،امامردم درچنین موقعی ممکن است گمان کنندکه اورشوه ای گرفته است .راهش این است که این فردواقعیت راتوضیح بدهد.امیرالممنین علیه السلام به مالک اشترمی نویسنداگرمردم به توبدگمان شدند،عذرت رابگو.بنابراین دردرجه ای اول بایدبکوشیم درمعرض تهمت قرارنگیریم ،چون فرموده اند:اتقومواضع التهم اگرهم به دلیل تلاش های شیاطین همیشه فعال هستند،ولی مانبایدروزنه ای وبهانه ای برای تاثیرشیطنت هاقراربدهیم.وقتی بین مسولان ومردم فاصله ای ایجادشود،شیاطین ازآن سوء استفاده می کنند.لذاهیچ شکاف وفاصله ای نبایددراین میان باشد.مدیرمتقی بایدنبض جامعه رادردست داشته باشد،ازطریق مختلف افکارمردم رابفهمدومستقیم وغیرمستقیم سوء ظن هارابرطرف کند.ارتباطات فردی وعاطفی اوهم کمک می کندتابرداشت های نادرست کاهش یابد.

کاربست تقوای جمعی

تقوای جمعی درچنین مواردی به کارمی آید.یعنی اگرنسبت به مسول ازخودم دفاع کنم .صداقت امام ورهبررامابایدتوضیح بدهیم ونه خودآن ها،چون هم باتواضع سازگاری نداردوحمل برخودستایی می شودوهم باورپذیری آن کمترودیرتراست.

قرآن می گویدلاتلمزواانفسکم خداوندوقتی می خواهدبگویدازدیگری عیب نگیرید،می گویدازخودتان عیب نگیرید،شمارابه عنوان هویت جمعی خطاب می کند.یعنی مایک هویت جمعی مومنانه داریم .اگرنسبت به رهبرماسوء ظنی پیداشود،مابایدبه میدان بیاییم.البته رهبرهم بایدبازیرکی صداقت خودرانشان دهد،امااگرصراحتا چیزی بگوید،شایداثرعکس بگذارد.مومن برادرویاورمومنان است.عیب های آن ها رامی پوشاندوازآن ها دفاع می کند.برای همین گفته اندصداقت ودوستی،خودرادرغیاب دیگران نشان می دهد.آیادرغیاب دوست مومن خودکه درمعرض تهمت قرارگرفته،ازاودفاع می کنیم؟

پس متهم شدن انسان های خوب که درتاریخ بارها اتفاق افتاده ،مشکلات دیگری رابه دنبال خودمی آورد.بدعمل کردن های مازمینه ی اتهام به انسان های خوب رافراهم می کند.گاهی مابایک گفتارورفتارنادرست ،به ارزش هاظلم می کنیم.بایدمواظب باشیم که درهر لباسی وهرنقشی که هستیم ،آبروی هویت جمعی خودرانبریم .امیرالممنین علیه السلام می گویند:وقتی درمیدان جنگ دیدی رفیق توضعیف تراست ،به شکرانه ی نعمت شجاعت،به کمک اوبرواگرپرچم به زمین بیفتد،همه ضررمی کنیم وبایدعقب نشینی کنیم.درعقب نشینی هم تلفات زیادی هست وهم اگردشمن روحیه بگیرد،همه راتارومارمی کند.وقتی می بینیم که پرچمدارماراباتیرمی زنند، نباید بایستیم ونگاه کنیم

پی نوشت ها

سوره ی بقره آیه 120

سوره مائده آیه 8

سوره اعراف آیه 201

سوره قیامت آیه 14

غررالحکم

بحارالانوارج75 ص90

سوره حجرات بخشی ازآیه 11


 

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

قال المهدی علیه السلام:

لیعمل کل امرء علی مایقرب من محبتنا - تهذیب الاحکام ج 1 ص 38

هریک ازشمابایدکاری کندکه با آن به محبت مانزدیک شود

 

قال المهدی علیه السلام:

اجعلواقصدکم الینا بالموده علی السنه الواضحه - الغیبه ،نعمانی ص 286

گرایش خودرابه ما،بادوست داشتن سنت روشن همراه کنید.

 

قال المهدی علیه السلام:

ماارغم انف الشیطان بشی ء مثل الصلاه- بحارالانوارج 53 ص 182

هیچ چیزمانندنماز،بینی شیطان رابه خاک نمی مالد.

  • محمد مزینانی