هدایت

معارف اسلامی

هدایت

معارف اسلامی

بایگانی

۱۰ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


نامه امام حسین علیه السلام درپاسخ نامه های مردم کوفه

من الحسین بن علی الی الملاء من المومنین والمسلمین :امابعدفان هانئا وسعیدا قدما علی بکتبکم ... وقدبعثت الیکم اخی وابن عمی وثقتی من اهل بیتی ...

ازسوی حسین بن علی به بزرگان وسران اهل ایمان شهرکوفه ،امابعد:آخرین نامه شما بوسیله هانی وسعیدبدست من رسید و اینک من ،برادروپس عموی خویش (مسلم بن عقیل ) وکسی که اودرمیان خانواده ام مورداعتمادمن است رابه سوی شما فرستادم ...ارشادمفید

البته غیرازاین نامه اخیری که امام به آن اشاره فرمود،نامه های دعوت زیادی رامردم ازکوفه برای امام حسین علیه السلام نوشتندکه تمام حاوی این مطلب بود:حسین به دیارمابیاکه باغهای مادرانتظارشما، مردم مامطیع وفرمانبردار شما هستندو...(که گفته اندقریب دوازده هزارنامه بود)ولذاامام جهت اتمام حجت واینکه ازنزدیک صحت وسقم این نوشته ها را ببیند،مسلم بن عقیل رافرستادومیداندکه درابتدامردم بامسلم بیعت نمودندلکن تامتوجه شدندکه دنیایشان درخطراست اطراف اورارها کردند . مظلومیت دین خداوامام حسین علیه السلام ودروغ بودن محتوای نامه ها و... ازموقعیت مسلم بن عقیل در کوچه های کوفه در شبی که غریب وتنهابودخوانده می شود.

ادامه دارد...

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


«ثار» از ریشه «ثَأر» و «ثُؤرة» به معنای انتقام و خونخواهی و نیز به معنای خون آمده است.(1)
    1. برای «ثارالله» معانی و وجوه مختلفی ذکر شده که هر یک تفسیر خاص خود را می‏طلبد. در مجموع به این معنا است که: خداوند، ولیّ دم آن حضرت است و خود او خون آن بزرگوار را از دشمنانش طلب می‏کند؛ چرا که ریختن خون سیدالشهدا در کربلا، تجاوز به حریم و حرمت الهی و طرف شدن با خداوند است. به طور کلی از آن جهت که اهل بیت(ع) «آل الله» هستند، شهادت این امامان، ریخته شدن خونِ متعلق به خداوند است.(2)
    اگر چه این واژه در قرآن نیامده است؛ لیکن می‏توان آن را با آیات قرآنی این گونه توجیه نمود. خداوند می‏فرماید:   «من قتل مظلومًا فقد جعلنا لولیه‏سلطَنًا»(3) «آن کس که مظلوم کشته شده، برای اولی‏اش سلطه (و حق قصاص) قرار دادیم».
    هر کسی (صرف نظر از مسلک و مذهبش)، اگر مظلومانه کشته شود، اولیای دم او، حق خون‏خواهی دارند و از آنجا که اهل بیت(ع) - به ویژه امام حسین(ع) - مظلومانه و در راه ایمان و حق و خداوند کشته شده‏اند و جان به جان آفرین تسلیم کرده‏اند، در واقع «ولیّ دم» و خونخواه آنان، خود خداوند است.
    بنابراین «ثارالله» به این معنا است که خون بهای امام حسین(ع)، متعلق به خدا است و او کسی است که خون بهای امام حسین(ع) را خواهد گرفت. این واژه حاکی از شدت همبستگی و پیوند سیدالشهدا(ع) با خداوند است که شهادتش همچون ریخته شدن خونی از قبیله خدا می‏ماند که جز با انتقام‏گیری و خون‏خواهی خدا، تقاص نخواهد شد.ر.ک. فرهنگ عاشورا، واژه «ثار».
    2. اگر «ثار» به معنای خون باشد، قطعاً مراد از «ثارالله» معنای حقیقی نیست؛ بلکه یک نوع تشبیه، کنایه و مجاز است. چون مسلّم است که خدا موجودی مادی نیست تا دارای جسم و خون باشد؛ پس این تعبیر از باب تشبیه معقول به محسوس است؛ یعنی، همان گونه که نقش خون در بدن آدمی نقش حیاتی است، وجود مقدس امام حسین(ع) نسبت به دین خدا چنین نقشی دارد و احیای اسلام با نهضت عاشورا بوده است.
    3. شاید بتوان در این باره با نگاه عرفانی مستند به روایات نیز به نتیجه‏ای نورانی دست یافت. از امام علی(ع) نیز به «اسدالله الغالب» و «یدالله» تعبیر شده است و در حدیث «قرب نوافل» از پیامبر(ص) روایت شده است که خداوند فرمود:
      «ما تحبب الی عبدی بشی‏ء احب الیّ مما افترضته علیه و انه لیتحبب الیّ بالنافله حتی احبه فاذا احببته کنت سمعه الذی یسمع به و بصره الذی یبصر به و لسانه الذی ینطق به و یده التی یبطش بها و رجله التی یمشی بها اذا دعانی احببته و اذا سألتنی اعطیته»  ؛(4) «بنده من به چیزی دوست داشتنی تر از واجبات، نزد من اظهار دوستی نمی‏کند و همانا او با نوافل نیز به سوی من اظهار دوستی می‏کند. آن گاه که او را دوست بدارم گوش او می‏شوم که با آن می‏شنود و دیده او می‏شوم که با آن می‏بیند و زبان او می‏شوم که با آن سخن می‏گوید و دست او می‏شوم که با آن ضربه می‏زند و پای او می‏شوم که با آن راه می‏رود. اگر به درگاه من دعا کند، او را دوست خواهم داشت و اگر از من درخواست کند به او عطا می کنم».
    از این روایت به خوبی آشکار می‏شود که اولیای خداوند، «خلیفه» او بر روی زمین و مظهر افعال الهی‏اند. خداوند جسم نیست، اما آنچه را که اراده می‏کند انجام بدهد، از طریق دست اولیای خود به ظهور می‏رساند و کمکی را که می‏خواهد به سوی بنده‏ای بفرستد، با پای اولیای خود می‏رساند. و خونی را که می‏خواهد از سوی خود برای احیای دین خودش ریخته شود، از طریق شهادت اولیای خودش ظاهر می‏سازد. از این رو همان طور که دست امام علی(ع) دست قدرت خدا و «یدالله» است؛ خون امام حسین(ع) نیز خون خدا و «ثارالله» است.
    از این رو در زیارت عاشورا می‏خوانیم:   «السلام علیک یا ثار الله  و ابن ثاره‏والو تر  الموتور»  ؛ «سلام بر تو ای خون خدا و فرزند خون او! سلام بر تو ای یگانه دوران!» همان گونه که مرحوم ابن قولویه در زیارت هفدهم و بیست و سوم امام حسین(ع) این فقره را نقل می‏کند:   «و انک ثار الله فی الأرض و الدم الذی‏ لا یدرک ثاره أحد من أهل الأرض و لا یدرکه الا الله وحده»  ؛(5)
    همان گونه که نقش خون در بدن آدمی نقش حیاتی است و بود و نبودش، مرگ و زندگی او را رقم می‏زند، وجود مقدّس امام علی و امام حسین(ع) نزد خدا و در دین او چنین نقشی دارند که اگر آن حضرت نبود، اسلام نبود و اگر حسین(ع) نبود، اسلام و تشیّع نبود.
    آری! تا یاد و نام سیّدالشّهدا(ع) زنده و بر سر زبان‏ها است، تا عشق حسین(ع) در دل‏ها می‏تپد، تا آتش محبت و ولایت او در قلوب انسان‏ها مشتعل است، تا فریاد «یا حسین» بر بلندای آسمان‏ها و زمین طنین انداز است؛ نام و یاد خدا زنده و پایدار است؛ چون او همه هستی خود را در راه خدا انفاق و ایثار کرد، سیمای ننگین ریاکاران و تحریف‏گران زمان را آشکار نمود و نقاب از چهره زشت آنها برداشت و اسلام ناب نبوی و علوی را بر مردم نمایاند. خون او شرافت «ثارالله» را گرفت.

پی نوشت ها:
1.ر.ک: الطریحی، مجمع البحرین، ج 1، ص 237، معین، محمد، فرهنگ فارسی، ج 1، ص 1185، مفردات راغب، ص 81.
2.محدثی، جواد، درسهایی از زیارات عاشورا، ص 14، عزیزی تهرانی، اصغر؛ شرح زیارت عاشورا، ص 35.
3.اسراء (17)، آیه 33.
4.محاسن برقی، ج 1، ص 291.
5.ترجمه کامل الزیارات، ص 683، زیارت 16.
 
  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

 امام حسین علیه السلام درادامه خطبه خود فرمود - رسول خدا صلوات الله علیه درجنگ تبوک به علی فرمود:یاعلی انت منی بمنزله هارون من موسی تونسبت به من همانندهارون نسبت به موسی هستی وفرمود:توپس ازمن ولی وسرپرست همه مومنان می باشی قالوا:اللهم نعم ،گفتندخدایا توراگواه می گیریم که درست است .

شمارابه خداآیامی دانیدکه : رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم درروزمباهله ونفرین ،باخودش نیاوردجزعلی وهمسرش فاطمه ودو فرزندش را؟ گفتند:قالوا :اللهم نعم ،گفتندخدایا توراگواه می گیریم که درست است.

شمارابه خداآیامی دانیدکه : رسول خدا صلوات الله علیه پس ازآنکه فرمودفرداپرچم رابدست کسی می دهم که خداورسولش اورادوست می دارندواوخداورسولش رادوست می داردوفرمود:او(علی ) کرارغیرفراراست وخداقلعه خیبررابه دست اوفتح خواهدنمود؟ گفتند: قالوا: اللهم نعم ،گفتندخدایا توراگواه می گیریم که درست است.

شمارابه خدامی دانیدکه : رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: من سرورهمه فرزندان آدم وبرادرم علی سالاروسرورعرب وفاطمه بانوی زنان بهشت ودوفرزندم حسن وحسین سیدجوانان بهشتند؟ گفتند: قالوا اللهم نعم ،گفتندخدایاتوراگواه می گیریم که درست است.

شمارابه خدامی دانیدکه : رسول خداصلوات الله علیه درآخرین خطبه اش به مسلمانان فرمود: من درمیان شمادوامانت گرانبهامی گذارم کتاب خداواهل بیتم ،به آن تمسک کنیدکه هیچگاه گمراه نمی شوید.گفتند:قالوا:اللهم نعم ،گفتندخدایاتوراگواه می گیریم که درست است.

امام آنگاه فرمود:شماای افرادحاضر که به علم ودانش مشهوریدودرمیان مردم احترام داریدومردم به شما امیدوارندکه به اجرای قانون خدا کمرببندید،گرچه درموردبیشترقوانین الهی کوتاه آمدیدبیشترحقوق الهی راکه بعهده داریدفروگذاشتید...

شماآرزوداریدوحق خودمی دانیدکه خدابهشتش وهمنشینی پیامبرانش وایمنی ازعذابش رابه شما ارزانی دارد؟ من ازآن بیمناکم که نکبت وخشمش برشما فرودآیدزیراکه :

1- خداشناسانی راکه ناشرخداشناسی هستندرااحترام نمی کنید.

2- تعهداتی که دربرابرخداداریدرازیرپانهاده ،اطاعت وپیروی ازعلی وواولادش که درغدیرخم سفارش شده رابی اعتنایی می نمایید.

3- باچاپلوسی وچرب زبانی خودراازستم ستمکاران ایمن می سازید.

4- علمای راستین که مجری احکام خدایندراازشما گرفته اندواین بدان دلیل است که ازمحورحق ودین کناررفته اید.

5- تحمل زجروشکنجه  نکردیدتادین خدابماندواجرای احکام آن باآگاهان دینی باشد،درنتیجه عده ای باحدس وظن وگمان درباره دین فتوی می دهندوبه هوسهای خودمی رسند.

6- به خاطرترس شماازمرگ ودلبستگی شمابه دنیا،عیاشی وگستاخی دربرابرخدارواج پیداکرده است .درپایان خطبه فرمود:

اللهم انک تعلم انه لم یکن ماکان مناتنافسا فی سلطان ولاالتماسا من فضول الحطام ولکن لنری المعالم  من دینک ونظهرالاصلاح فی بلادک ویامن المظلومون من عبادک . خدایاتومی دانی که آنچه راکه انجام می دهیم (مبارزه برضددستگاه اموی )نه رقابت دربدست گرفتن قدرت سیاسی است ونه جستجوی ثروت ،بلکه برای این بوده وهست که اصول وارزشهای دینرابنمایانیم وارائه دهیم ،درکشورت اصلاح کنیم وبندگان ستم زده راایمن گردانیم وبه وظیفه ای که مقررداشته ای عمل نماییم

وحسبنا الله وعلیه توکلنا والیه انبنا والیه المصیرخدای یگانه ماراکفایت می کندوبراوتکیه می کنیم وبه سوی اورومی آوریم وسرنوشت مادردست اووبازگشت مابه سوی اوست.

ماخذ:مسلخ عشق جلد1و2و3 -ستادنمازجمعه مشهدمقدس \ دادگستری خراسان رضوی ،بانک مهراقتصاد


 

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

خطابه واتمام حجت

حضرت درخطبه ای که درایام مهم حج (ایام تشریق)درسرزمین شلوغ مکه یعنی سرزمین منی ودرجمع بیش ازهزارنفرازافرادمهم ایراد فرمود،پرده ازجنایات معاویه برداشت وسپس فرمود: مطالب مرابه دیگران بگویید وهم اکنون که می گویم اگرقبول داریدتصدیق وگرنه نپذیرید می خواهم که این حقایق بگوش جهانیان برسدوبادست ناپاک این تبهکاران به فراموشی سپرده نشود.

آغازخطبه :

شمارابه خدامی دانیدکه -انشدکم الله اتعلمون ان علی بن ابی طالب کان اخارسول الله صلی الله علیه وآله وسلم حین اخی بین اصحابه فاخی بینه وبین نفسه وقال :انت اخی وانااخوک فی الدنیا والاخره ،قالوا:اللهم نعم ...

شمارابه خداآیا می دانیدوقتی رسول خداصلی الله علیه وآـله وسلم درمیان صحابه ویارانش پیمان (اخوت) می بست ،برای اخوت خویش علی علیه السلام راانتخاب نمود؟گفتندخدایاتوراگواه می گیریم که درست است.

شمارابه خداآیامی دانیدکه :رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم محل مسجدوخانه اش که ده حجره داشت ودرهای آن به مسجدبازبودونه درب مربوط به خودش ویک درب مربوط به علی علیه السلام بودرادستوربستن داد،جزدرب خانه علی  علیه السلام وزمانیکه بعضی ازصحابه اعتراض کردند:فرمود:این دستورازسوی خودم نبود،بلکه ازخدایم دستورگرفته ام ؟قالوااللهم نعم ،گفتندخدایا توراگواه می گیریم که درست است .

رسول خداآیامی دانیدکه :

رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم  علی رادرغدیرخم به مقام ولایت نصب فرمود ودستوردادکه این جریان راحاضرین به غائبین برسانند؟

گفتند:قالوااللهم نعم ،گفتندخدایاتوراگواه می گیریم که درست است .

ادامه دارد...

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

حسین علیه السلام ومثل اصحاب کهف

ام حسبت ان اصحاب الکهف والرقیم کانوامن ایاتناعجبا- آیاگمان کردی ،اصحاب کهف ورقیم ازآیات عجیب مابودند؟

منهال می گوید:بخداقسم دردمشق بودم که دیدم سربریده حسین علیه السلام بربالای نی این آیه راتلاوت کرد،یعنی تعجب آورترازقصه اصحاب کهف ورقیم ،داستان کشتن من است وسربریده من برسرنیزه-تاویل الایات

حسین علیه السلام ودوری ازشهرودیار

الذین اخرجوامن دیارهم بغیرحق الاان یقولواربنا الله ...

کسانی که اخراج شدندازشهرودیارشان بدون حق ،جزاینکه (گناهشان این بود)می گفتند:خدای ماخدای یکتاست-حج 40

حسین علیه السلام مظهربی گناهی

واذاالمووده سئلت - بای ذنب قتلت آیه 8,9

حسین علیه السلام مصداق ذوی القربی

قل لااسئلکم علیه اجراالاالموده فی القربی ... شورا 5

 

بگومزد رسالتی ازشمادریافت نمی کنم جزمحبت به ذوی القربی ونزدیکان من این سفارش رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم نیزادامه هدایت است ومنظورایشان ازمحبت نسبت به فرزندانش ،هدایت ازاین طریق است .آری یکی ازدولب حق گوی دین ،حسین علیه السلام فرزندپیغمبراست که درتفسیرولسانا وشفتین گفته اند:منظورازلسان ،علی علیه السلام ومقصودازشفتین ،حسنین علیهما السلام می باشند.

وحضرت زینب علیهاسلام نیزدرمقابل دشمن می گوید-ومارایت الاجمیلا یعنی هیچ چیزجززیبایی دراین سفرندیدم که این کمال شکروسپاس دراوج بلاومصیبت است.

حسین علیه السلام درلسان رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم

رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم درفضیلت ومقام حسین علیه السلام فرمود:مرحبا بک یازین السماوات والارض ...

درودبرتوای زینت آسمانها وزمین ،کسی پرسیدآیاغیرازپیامبرهم کسی زینت آسمان وزمین می شود؟ پیامبرفرمود:بجان آن کسی که مرابه رسالت برانگیخته حسین درآسمانهاباعظمت ترازروی زمین است خداونددرسمت راست عرش نوشته است.وان الحسین مصباح الهدی وسفینه النجاه -خصائص الحسینه -به راستی حسین چراغ هدایت وکشتی نجات بخش انسانهاست.

 

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

احساس تکلیف دینی

رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:کلکم راع وکلکم مسول عن رعیته -حسین علیه السلام می دیدکه دین خدالقلقه زبانهاشده وبه فرموده او:الدین لعق علی السنتهم -دین به زبانشان بسته است واگرامتحانی پیش بیایددراین صورت قل الدیانون دینداران بسیار اند کند،لذادست به هجرت وجهادوشهادت زدتا آئین آسمانی که اوقدرومنزلتش رابه خوبی می شناخت ،باقی بماندوبیش ازاین دستخوش حوادث نشود.

احیای دین

پس ازپیامبراسلام صلی الله علیه وآله سلم گردوغباربدعت برچهره این آیین پاک به خوبی دیده می شدوحسین علیه السلام قیام کردتادین محمدی رازنده نماید،نه آن دینی که دردوران خلفاء آلوده به بدعتها شده بود،لذافرمود:ان کان دین محمدلم یستقم الابقتلی ،فیاسیوف خذینی اگردین جدم جزباقتل وشهادت من بپانمی ماند،پس ای شمشیرهامرابگیرید

احیای مقام خلافت دینی

حکومت وخلافت ،حق مسلم امام معصوم علیه السلام است،اموردینی مردم واموراجتماعی ومسائل سیاسی جامعه حق ائمه دین می باشد،وامام اگرببیندزمام خلافت واداره امورجامعه دردست نااهلان ونامحرمان قرارگرفته ،احساس وظیفه می کند.

مبارزه باظلم بنی امیه

وقاحت ظلم بنی امیه رادرموردزجروشکنجه جسمی می توان ازکلام امام سجادعلیه السلام استفاده کردکه فرمود:اگررسول خدادستورداده بودکه به ماستم کنندبیش ازاین ممکن نبود.

طرفداری ازاهل البیت علیهم السلام واحیای سنتهای دینی

اهل بیت پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم افرادی هستندکه درکنارقرآن مجیدبعنوان هدایتگرمعرفی شده اندوبه گفته رسول خدا،مردم اگرطالب سعادت باشند،بایدازآن دوکناره نگیرند،لکن تبلیغات مسموم بنی امیه درجهت کمرنگ کردن چهره منورعترت پیامبربودوباجعل حدیث واجیرگرفتن افرادقلم به مزداززبان رسول خداسخنانی درست می کردندوبه مردم القاء می نمودند،دیگرانی راهیچگونه لیاقتی نداشتند در مقابل افراداهلبیت علیهم السلام علم کرده ومعرفی می نمودند،روی نسل نوکارمی کردندتابغض علی رادردلشان جای بدهند.

سیدالشهداء درمنزل ذی حسم دررویارویی باحرفرمود:الاترون ان الحق لایعمل به وان الباطل لایتناهی عنه -نفس المهموم

مگرنمی بینیدکه به حق عمل نمی شودوازباطل جلوگیری نمی گردد؟

ادامه دارد...

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

حسین علیه السلام مصداق نفس مطمئنه درقرآن است

یاایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه ... سوره فجرآیه 27

ای نفس مطمئنه مراجعت کن به سوی خدایت درحالی که هم ازخداراضی هستی وهم خداازتوراضی است.

حسین علیه السلام مصداق مظلومی است که یارش خدابود

قرآن درآیه سی وسه ازسوره مبارکه اسراء می فرماید:ومن قتل مظلوما جعلنا لولیه سلطانا -هرکس (درراه خدا)مظلوم واقع شدخداوندبرای یاری اوولی ویاورقرارمی دهد

حسین علیه السلام مصداق ذبح عظیم است

آن کس که درراه خدافداشده وتشنه شهیدگشت ،همان امام حسین علیه السلام است ،این فدایی عظیم راه خدابااراده خویش واختیار خودازمدینه به دعوت اهل کوفه به این دیارآمدوشهادت خویش رابه چشم می دیدزیراهم رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم ازشهادت اودراین خطه اززمین خبرداده بودوهم بی وفایی ودنیاخواهی مردم کوفه وعراق راازقبل می دانست ولی باکمال عشق وباانگیزه ایثاراین راه راانتخاب کرد. وفدیناه بذبح عظیم ماذبح عظیم رافدای اوکردیم

حسین  علیه السلام وحق پدری

حق پدری امام حسین علیه السلام برملت شیعه حقی مسلم است زیرادین ومکتبی که داریم رامرهون امام حسین علیه السلام وفداکاری اوهستیم ،آری اودردورانی به یاری دین خداشتافت که اگراقدام نمی کردبه یقین آنرابازیچه قرارداده بودندودرصددمحوآن بودندکه همچون پدری که ازفرزندانش باتمام وجوددفاع می کند،ازدین خداحمایت کرد.ووصینا الانسان بوالدیه احسانا -وسفارش کردیم انسان راکه نسبت به والدینش احسان ونیکی کنند احقاف15

لذاحرمت نهادن به حضرت سیدالشهداء برهمگان فرض وواجب می باشد.درمجموع آیات قرآن بیش ازپنجاه عنوان انتخاب شده است که اگرچه مستقیما درشان امام حسین علیه السلام نازل نشده است ،لکن بدلیل این که مصداق بارز این اوصاف ،آن حضرت بود.باصراحت می توان گفت که دروصف حسین ابن علی علیه السلام آمده است ،اینکه می گوییم السلام علیک یاوارث القرآن والتوراه والانجیل والزبور وقرآن هم جامع ودربرگیرنده تورات وانجیل وزبوراست ویااینکه درقرآن آمده است ،این کتاب کجی وانحراف ندارد،لم یجعل له عوجا ودرزیارت امام حسین علیه السلام هم آمده است که لم یمل من الحق الی الباطل ودرتفسیرثقلین درحدیث حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم که فرمود: انی تارک فیکم الثقلین دوشی ء گرانبهایک ثقل آن قرآن است وثقل دیگراهل البیت علیهم السلام.

ادامه دارد...

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

حسین علیه السلام وشفاعت

یکی ازشفیعان قیامت بعدازخداورسول خداصلی الله علیه وآله وسلم قرآن مجیداست ودرروایات هم آمده است که نعم الشفیع القرآن یعنی شفاعت قرآن مجید خودخوب شفاعتی است ودرباره امام حسین علیه السلام هم دردعاهای معتبرآمده است که اللهم ارزقنی شفاعه الحسین فی الاخره

حسین علیه السلام وامربه معروف

یکی دیگرازبرنامه های قرآن امربه معروف است ،دربرنامه امام حسین علیه السلام به هنگام حرکت ازمدینه بسوی کربلا آمده است که می فرمود:اریدان آمربالمعروف وانهی عن المنکر-یعنی تصمیم گرفته ام که امربه معروف ونهی ازمنکرکنم .لهوف

حسین علیه السلام ورشد

درفضیلت قرآن گفته اندالقرآن یهدی الی الرشدیعنی کتاب خدامردم رابه رشدوترقی سوق می دهدودرسخنان حضرت سیدالشهداء علیه السلام نیزمی خوانیم که فرمودادعوکم الی سبیل الرشادشمارادعوت می کنم به راه رشدوتعالی

حسین علیه السلام وموعظه

مجموعه قرآن موعظه است.همین موعظه درنصیحت های امام حسین علیه السلام نیزبه چشم می خوردکه فرمودلاتعجلواحتی اعظکم بالحق عجله نکنیدوبگذاریدتاشمارابه حق موعظه نمایم

حسین علیه السلام وحق

قرآن حق مطلق والگوی حق شناسان می باشد،دروصف حضرت سیدالشهداء نیزآمده است که - ای حسین درراه خداجهادکردی تابه درجه یقین رسیدی جاهدت فی الله حتی اتیک الیقین

حسین علیه السلام ونور

قرآن مجیدرابه نورنام گذاری کرده اندنورامبینا زیرامردم راازجهالت وتاریکی نجات می دهد -سوره نساء درباره حضرت سیدالشهداءهم آمده است که کنت نورا فی الاصلاب الشامخه والارحام المطهره یعنی توای حسین نوری درصلب های مهم ورحم های پاکیزه بودی -کامل الزیارات

ادامه دارد...

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


بسم الله الرحمن الرحیم

تجلی قرآن درکربلا

حسین علیه السلام وحق الیقین

بالاترین درجه یقین رسیدن به مرحله حق الیقین است که قرآن مجیددرسوره مبارکه حاقه به آن اشاره فرموده است :وانه لحق الیقین ودرباره امام حسین علیه السلام می خوانیم انی حتی اتیک الیقین ،یعنی ای حسین اخلاص وایثارتو ،تورابه درجه یقین رسانیدوبایقین درراه خدافداکاری نمودی

حسین علیه السلام وشفا

می دانیم که یکی ازثمرات قرآن مجیدشفادادن به انسان ازامراض روحی وجسمی می باشد،آیه معروف وننزل من القرآن ماهوشفاء ورحمه للمومنین راهمه به آیه شفامی شناسندوازآن شفامی گیرندوازآن طرف درباره امام حسین علیه السلام نیزآمده است که خاک کربلای امام حسین علیه السلام شفابخش است.طین قبرالحسین شفاء خاک قبرحسین علیه السلام شفاست .من لایحضره الفقیه

ادامه دارد...

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

السلام علیک یااباعبدالله الحسین علیه السلام 

بازاین چه شورش است که درخلق عالم است\بازاین چه نوحه وچه عزاوچه ماتم است

فلسفه عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) چیست؟

قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم )

ان لقتل الحسین علیه السلام حراره فی قلوب المومنین لاتبردابدا- جامع احادیث شیعه ج 12 ص 556

برای شهادت حسین علیه السلام ،حرارت وگرمایی دردلهای مومنان است که هرگزسردوخاموش نمی شود

مجالس عزاازآن وقت به امرحضرت صادق علیه السلام وبه سفارش ائمه هدی علیهم السلام (برپاشده است ) ماکه این مجالس عزارابرپامی کنیم ،داریم همان مساله رامی گوییم ،ایستادگی درمقابل ظلم .ما(قضیه کربلارا)زنده نگه داشتیم ،خطبای ماقضیه کربلارازنده نگه داشتند،قضیه مقابله یک دسته کوچک -باایمان بزرگ - درمقابل یک رژیم طاغوتی بزرگ . این که سفارش فراوان به اشک ریختن وعزاداری کردن نموده اندبرای آن است که اشک برشهید،اشتیاق به شهادت راهمراه دارد،خوی حماسه رادرانسان زنده وطعم شهادت رادرجان اوگوارامی گرداند.چون اشک ،رنگ کسی رامی گیردکه برای اورخته می شودوهمچنین رنگ رابه صاحب اشک نیزمی دهد.ازاین روانسان حسینی منش ،نه ستم می کندونه ستم می پذیرد.

این که عده ای به فکرظلم کردن یاظلم پذیری هستندبرای آن است که خوی حسینی درآنها نیست وگرنه شیعه خاص حسین بن علی علیهماالسلام نه ظلم می کندونه ظلم می پذیرد.آن کسی که ظلم پذیراست اموی مسلک است،چنانکه ظالم هم اموی صفت است هرچندکه زمزمه (یاحسین علیه السلام )برلب داشته باشد.- حماسه وعرفان ص 311 و312


 

  • محمد مزینانی