هدایت

معارف اسلامی

هدایت

معارف اسلامی

۱۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


 تعبیربسیارجالب امیرالمومنین علی ابن ابیطالب علیه السلام درباره کلمه زهد

الزهدکله بین کلمتین من القرآن قال الله تعالی لکیلا تاسواعلی مافاتکم ولاتفرحوابما اتاکم ومن لم یاس علی الماضی ،ولم یفرح بالاتی فقداخذالزهدبطرفیه -نهج البلاغه کلمات قصار439

تمام زهددرمیان دوجمله ازقرآن است ،آنجا که خداوندمتعال می فرماید:این برای آن است که به خاطرآنچه ازدست داده ایدغمگین نشوید،وبه آنچه خدابه شماداده دلبسته ومغرورنباشید.بنابراین هرکس برگذشته تاسف نخوردوبه آنچه دردست دارد دلبسته نباشد،زهدراازهردوطرف دراختیارگرفته است.

داستان

قتیبه بن سعیدکه خودیکی ازمحدثان است وازمالک ابن انس روایت می کند -می گویدواردیکی ازقبایل عرب شدم ،صحرائی دیدم پرازشترانی که همه مرده بودندکه به شماره نمی آمد، در آنجا پیرزنی بود،پرسیدم این شتران ازآن که بوده است،گفت :آن پیرمردراکه بالای آن تل می بینی که نشسته وپشم می تابد،به سراغ اوآمدم ،گفتم :اینهاهمه ازآن توبود؟گفت:بنام من بوده است گفتم :چه شده که به این روزگارافتاده اند؟اودرجواب (بی آنکه اشاره ای به آفت وعلت مرگ ومیرآنان کند)گفت:آنکس که داده بودگرفت،گفتم :(ناراحت نیستی و)دراین باب چیزی گفته ای ؟ گفت: بلی،این دوبیت راگفته ام:

لاوالذی اناعبدمن خلائقه/ والمرء فی الدهرنصب الرزءوالمحن

ماسرنی ان ابلی فی مبارکها/وماجری من قضاء الله لم یکن

سوگندبه آنکس که من بنده ای ازمخلوقات اوهستم - که انسان دردنیاهدف مصائب ومحنتها است.اگرشترانم درخوابگاه خودبودند- واین قضای الهی که اتفاق افتادرخ نمی دادخوشحال نمی شدم (من تنهابه رضای اوراضیم وهرچه اوخواسته است همان رامی پسندم )تفسیرابوالفتوح رازی ج 11ص 53   

ماخذتفسیرنمونه ج23ص 336  

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


قال الباقرعلیه السلام : وَ اعْلَمْ‏ بِأَنَّکَ‏ لَا تَکُونُ لَنَا وَلِیّاً حَتَّى لَوِ اجْتَمَعَ عَلَیْکَ أَهْلُ مِصْرِکَ وَ قَالُوا إِنَّکَ رَجُلُ سَوْءٍ لَمْ یَحْزُنْکَ ذَلِکَ وَ لَوْ قَالُوا إِنَّکَ رَجُلٌ صَالِحٌ لَمْ یَسُرَّکَ ذَلِک‏ وَ لَکِنِ اعْرِضْ نَفْسَکَ عَلَى کِتَابِ اللَّه .تحف العقول، ص 284

امام محمد باقر علیه السلام در حدیثی به جابر بن یزید جعفی(٥) می فرمایند: ‏"تو مقام ولایت را نخواهی داشت، مگر این‌که اگر تمام اهل شهر جمع شوند و از تو تعریف کنند، شاد نشوی و تمجید دیگران در تو هیچ تأثیری نداشته باشد؛ و اگر همه مردم جمع شدند و از تو بد گفتند، ناراحت نشوی؛ تو خودت را با قرآن بیازمای و ببین رفتارت با قرآن مطابقت دارد یا نه

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

شهادت باب الحوائج الی الله حضرت مو سی ابن جعفرعلیه السلام اسوه صبرواستقامت رابه فرزندان مطهرش به ویژه حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام وحضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها وحضرت احمدابن موسی علیه السلام تسلیت عرض می نمائیم

نام شریف امام ،موسی است وازالقاب آن حضرت کاظم وباب الحوائج وصابروعبدصالح بیان شده است کنیه آن بزرگوارابالحسن واباابراهیم است پدرگرانقدرش حضرت امام صادق علیه السلام ومادرمکرمه اش حضرت حمیده مصفاه است آنحضرت درسال 128 هجری قمری درمحلی به نام ابواء بین مدینه ومکه بدنیا آمد درسفری که امام صادق وخانواده مکرمه اش به مکه داشتند درابواء بدنیا آمدعمرشریفش 55 سال ومدت امامت آنحضرت 35 سال است که 14 سال آن رادرزندان های نموروتاریک هارون الرشید لعنه الله علیه سپری کرده است سال شهادت آن بزرگوارسال 183 هجری قمری

امام کاظم علیه السلام می فرمایدیستحب عرامه الغلام فی صغره لیکون حلیما فی کبره برای این روایت 4 معنا ذکرشده است که یکی آینستکه مستحب والدین فرزندانشان رادرسختی بزرگ کنند تادر آینده ازروح بزرگی برخوردارشوندوشرح صدرپیدانمایندآنان رارفاه زده بارنیاورند.

 

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


فرازآخردعای مکارم الاخلاق امام سجادعلیه السلام

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ، وَارْزُقْنى صِحَّةً فى عِبادَةٍ، وَ فَراغاً فى زَهادَةٍ، وَ عِلْماً فِى اسْتِعْمالٍ، وَ وَرَعاً فى اِجْمالٍ. اَللَّهُمَّ اخْتِمْ بِعَفْوِکَ اَجَلى، وَ حَقِّقْ فى رَجآءِ رَحْمَتِکَ اَمَلى، وَ سَهِّلْ اِلى‏ بُلُوغِ رِضاکَ سُبُلى، وَ حَسِّنْ فى جَمیعِ اَحْوالى عَمَلى. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ، وَ نَبِّهْنى لِذِکْرِکَ فى اَوْقاتِ الْغَفْلَةِ، وَاسْتَعْمِلْنى طاعَتِکَ فى اَیامِ الْمُهْلَةِ، وَانْهَجْ لى اِلى‏ مَحَبَّتِکَ سَبیلاً سَهْلَةً، اَکْمِلْ لى بِها خَیرَ الدُّنْیا وَالْاخِرَةِ. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ، کَاَفْضَلِ ما صَلَّیتَ عَلى‏ اَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ قَبْلَهُ، وَ اَنْتَ مُصَلٍّ عَلى‏ اَحَدٍ بَعْدَهُ، وَ اتِنا فى الدُّنْیا حَسَنَةً، وَ فِى الْاخِرَةِ حَسَنَةً، وَ قِنى بِرَحْمَتِکَ عَذابَ النَّارِ.

 ترجمه استادشیخ حسین انصاریان:

بارخدایا بر محمد و آلش درود فرست، و مرا سلامتى‏اى که در عبادت، و فراغتى که در زهد مصرف شود، و دانشى که به کار بندم، و خصلت پارسایى توأم با میانه‏روى روزى کن. الهى حیاتم را با عفو خود پایان ده، و آرزویم را به رحمتت صورت تحقق ده، و راههاى رسیدن به خشنودیت را برمن هموار ساز، و در همه حال اعمالم را نیکوگردان. بارخدایا بر محمد و آلش درود فرست، و مرا دراوقات بى‏ خبرى و غفلت براى یادت بیدار کن، و در روزگار مهلت به طاعتم وادار، و راهى هموار به سوى عشقت برایم باز کن، و به سبب آن خیر دنیا و آخرتم را کامل گردان. بارخدایا بر محمد و آلش درود فرست، مانند بهترین درودى که قبل از او بر هر یک از بندگانت نثار فرموده‏اى،و پس از او نثار کسى خواهى فرمود، و ما را در این جهان و آن جهان خیر و خوبى نصیب فرما، و به رحمتت مرا از عذاب آتش جهنم حفظ فرما
  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


بخش 11 دعای مکارم الاخلاق امام سجادعلیه السلام

اللهم صل علی محمدوآله وامنعنی من السرف وحصن رزقی من التلف ووفرملکتی بالبرکه فیه واصب بی سبیل الهدایه للبرفیما انفق منه اللهم صل علی محمدواله و اکفنی مونه الاکتساب وارزقنی من غیراحتساب فلااشتغل عن عبادتک بالطلب ولااحتمل اصربتعات المکسب اللهم فاطلبنی بقدرتک مااطلب واجرنی بعزتک مماارهب اللهم صل علی محمدوآله وصن وجهی بالیسار ولاتبتذل جاهی بالاقتارفاسترزق اهل رزقک و استعطی شرارخلقک فافتتن بحمدمن اعطانی وابتلی بذم من منعنی وانت من دونهم ولی الاعطاءوالمنع.کلیات مفاتیح الجنان محدث قمی ص 2-1001 

پروردگارادرودفرست برمحمدوآل اووجلوگیری نما مراازاسراف وروزیم راازتلف شدن نگاهدار وزیادنما دارائیم رابه برکت درآن وبراه راست راهنمائیم فرما برای احسان درآنچه ازثروتم انفاق می کنم خدایادرودفرست برمحمدوخاندان اووکفایت کن مرااززحمت درکسب روزی وروزیم کن بدون احتساب وشماره که سرگردان نشوم از عبادت وبندگی توبطلب روزی وبارنج مشقت هاکسب وکاررابدوش نکشم خدایا عطافرما بمن بانیر و و قدرت خودت آنچه رامی جویم وپناهم ده به عزت خودت ازآنچه در هراسم خدایا درود سبب تنگدستی تادراثرتهی دستی ازخلق که روزی خوار توهستندطلب روزی کنم و از اشرارخلقت ومردم شریرتقاضای عطاکنم وبدین سبب گرفتارشوم به سناگوئی کسیکه عطاکرده ومبتلا گردم به بدگوئی آنکه آزمند دریغ داشته درصورتیکه توبدون همه کس صاحب دریغ وعطائی.

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


ای داعیان خادم الحرمین ننگتان زیاد! شعر حجت الاسلام و المسلین حاج شیخ حبیب الله عسکری مزینانی

نویسنده: علی مزینانی عسکری - سه شنبه پانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۴

اهل یمن بلبلانی بوده اند که خواستند آزادی و حرّیت خودشان را در لانه های محقرشان بدست آورند اما به جرم آزادگی مورد هجمه ی کرکسان حجاز شدند.

این وحشیان مدرن زمان جنایتی خلق کردند که آرامش را از هر انسانی که احساس مسئولیت می کند گرفتند.

اکنون با چراغ سبز آمریکا و کمکهای تسلیحاتی او و سکوت سازمان ملل و آنانی که دم از حقوق بشر می زنند این تجاوز به یمن صورت گرفت و البته سکوت اتحادیه عرب تعجب آور نیست چون خود آن ها بعضا هم پیمان حمله به یمن شدند.آیا ایران مامور به صبر است؟

دعا کنید خداوند فرجی برای این مردم برساند.

حبیب الله عسکری مزینانی

ای داعیان خادم الحرمین ننگتان زیاد!

بار دگر نقشه ی شوم اَهرِمن گرفت

تا بِ بیان ز بلبل شیرین سخن گرفت

بلبل که خواست ناله وهم درد دل کند

مانع ز ناله کردنش زاغ و زِغَن گرفت

آل سعود لانه چو اندر حجاز کرد

چون کرکسی که لانه به سطح چمن گرفت

بس بلبلان که طعمه ی این کرکسان شدند

بس گرگها که آهوی دشت و دمن گرفت

وهّابیان وحشی عصر جدید جهل

صدها که جان کودک اهل یمن گرفت

سال هاست تاخته اند به اسلام و مسلمین

آن گاه صهیونیزم به فلسطین وطن گرفت

ای داعیان خادم الحرمین ننگتان زیاد

صدها هزار جنگ زده؛ بیت الحَزَن گرفت

مستاجران غربی بیگانه از خدا

وجدان از شما یهودی پیمان شکن گرفت

گویا تعصب عربی را فروختید

بیگانگان به قیمت بخس ثمن گرفت

کردید بر سر یمنی خانه ها خراب

چرخ و فلک ز ابر سیه پیرهن گرفت

دیدیم وارثان هند جگر خوار را که باز

اکباد ملتی ز جفا بر دهن گرفت

آل سعود به ماه حرام قتل عام کرد

صدها نفر از تَعِز و از عَدَن گرفت

در سالروز مولِد فرخنده ی علی

صنعا بوی خونِ بسی مرد و زن گرفت

اهل یمن که شیعه ی آل علی بُوَد

دشمن به جرم عشق علی جان و تن گرفت

همواره غرب دم ز حقوق بشر زند

این بار هم سکوت به طور عَلَن گرفت

بر گو بر سازمان ملل خواب ناز کن

خواب را ز چشم اهل یمن اهرمن گرفت

تجویز قتل و غارت مردم ز سازمان

هر جانی ستمگر قانون شکن گرفت

دیدی عسکری که ؛ خداوند آبرو

از اهل سازمان و از آن انجمن گرفت؟

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


بانوی زیبابین خاندان وحی

"زینب" را به معنای "زین أب" یعنی زینت پدر دانسته‌اند؛ از این رو بی ‌مناسبت نیست که در زندگی حضرت زینب علیهاالسلام به دنبال این صفت بگردیم، ‌چه اینکه افراد این خاندان به بهترین وجهی نماینده اسم زیبای خود هستند. از اینرو عبارت "ما رأیت الا جمیلا" را به عنوان راهگشای خود در شناسایی حضرت زینب علیهاالسلام انتخاب کرده‌ایم.

 

جمله‌ای بر صدر جملات انسانی

حضرت زینب علیهاالسلام جمله‌‌ ای فرموده است که در اوج جملات بشری است، آن هم وقتی که در جمع زنان و کودکان اسیر و رنجور و مصیبت زده و شکنجه شده در مجلسی با حضور ستمگر زمانه قرار گرفته است. سر مقدس امام حسین علیه السلام در مقابل ابن زیاد گذاشته شده و آن مرد به سان فاتحانی رجز خوان، اما مدعی حقانیت، این چنین می‌گوید: حمد مخصوص خدایی است که شما را رسوا کرد و دروغتان را روشن کرد.
زینب کبری علیهاالسلام جوابش را می‌دهد اما ابن زیاد خدا را در جانب خود می‌بیند و ادامه می‌دهد: کار خدا را با برادر و خاندانت چگونه دیدی؟
در اینجاست که زینب علیهاالسلام می‌گوید: "بجز زیبایی چیزی ندیدم"، ‌آنان قومی بودند که خدا برایشان کشته شدن را نوشت پس به آرامگاهشان وارد شدند و به زودی خدا تو را با آنها گرد می‌آورد و ...

 

بانویی که توانست زیبایی را ببیند

اگر زینب علیهاالسلام در آن جلسه ضجه می‌زد و بیتابی می‌کرد یا از فرط فشارهای روحی و مشکلات جسمی، زبان در کامشان بند می‌آمد هیچ کس در تاریخ او را ملامت نمی‌کرد، اما او نه تنها سکوت نکرد، بلکه در جواب ظالمی چون ابن زیاد که کشته شدن امام حسین علیه السلام و یارانش را نشانه حقانیت یزید و باطل بودن حسینیان اعلام می‌کرد این گونه فرمود که "بجز زیبایی چیزی ندیدم"؛ به عبارت دیگر، در جایی که دشمن خدا به دنبال جوسازی و دروغ پردازی و وارونه نشان دادن حقایق بود، این جمله کوتاهترین و موثرترین پاسخ به آن ادعاها بود. "صبر جمیل عبارت است از "

قرآن، الهام بخش معنای عمیق زیبایی

زینب کبری علیهاالسلام در حادثه عاشورا زیبایی می‌بیند. در نگاه او شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش امری زیباست. در اینجا مناسب است قدری درباره مفهوم زیبایی با کمک قرآن اندیشه کنیم.
قرآن کریم نگاه ما را به "جمال" تغییر می‌دهد. درست است که "جمال" امری شناخته شده و انسان فهم است، اما چند آیه در قرآن وجود دارد که باعث می‌شود طرز فکر ما نسبت به "جمال" بسیار عمیق گردد. برای این منظور مطالعه سوره یوسف، حجر، احزاب، معارج و مزمل حاوی مطالب مفیدی است.

همراهی صبر با "زیبایی"

در آن زمان که یعقوب علیه السلام به فراق یوسف علیه السلام مبتلا شد، ‌می‌دانست که پسرانش به او دروغ می‌گویند. آن حضرت در آنجا صبر کرد و نیز در جریان بعدی که بنیامین پسر دیگرش نیز به همراه بقیه فرزندان به کنعان نیامدند، او صبر کرد. جالب اینجاست که در هر دوی این موارد،‌ او صبر خود را به زبان هم حکایت کرد و گفت: «فَصَبْرٌ جَمیل».
از اینجا متوجه می‌شویم که بسیاری از صبرهایی که مردم به خرج می‌دهند نازیباست اما یعقوب علیه السلام کاملا هوشیار بود که در این غم ها باید به شکل زیبایی صبوری کند.

 

معنای درست صبر جمیل

همه می‌دانیم که یعقوب علیه السلام از فراق یوسف علیه السلام بسیار می‌گریست و او را بسیار یاد می‌کرد به گونه‌ای که اطرافیان کم‌فهمش او را توبیخ می‌کردند؛ اما او از انبیاء الهی و بسیار راستگو بود و همان گونه که گفت، به شکل زیبایی صبوری کرد؛ بنابراین گریستن و یاد کردن وقایع تلخ منافاتی با صبر جمیل ندارد.
آنچه در صبر جمیل مهم است، توجه به این است که عالم خدایی دارد و ما بندگان خداییم و همه حوادث خوب و بد تحت مدیریت خدا قرار دارد و او مالک دنیا و آخرت است و در نظام خدا هیچ ظلمی به هیچ کس روا نمی‌شود و به طور خلاصه "صبر جمیل عبارت است از صبری که در آن هیچ شکایتی به خدا در آن نباشد"، همان گونه که امام صادق علیه السلام در تفسیر این عبارت سوره یوسف فرموده‌اند.(1)
جالب آنجاست که امیرالمومنین علی علیه السلام نیز در جریان شورایی که خلافت را به عثمان داد، مخالفت خود را اعلام فرمودند و همین آیه از سوره یوسف را تلاوت فرمودند: «فَصَبْرٌ جَمیلٌ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ عَلى‏ ما تَصِفُون»(2)

الگویی والا برای طرز تفکر قرآنی

هنر اولیاء الهی این است که در تلخ ترین رویدادها از "جمال" فاصله نمی‌گیرند. زینب کبری علیهاالسلام نیز به ما یادآور شد که همه حوادث تلخ عاشورا در حقیقت جلوه‌ای از جمال الهی است. آن بانو هیچ شکایتی از خدا ندارد و خدا را پادشاه عادل عالم می‌شمارد و به قیامت ایمان دارد. فقط کسی که عملاً اهل قرآن باشد می‌تواند این گونه بیندیشد و زینب کبری علیهاالسلام الگوی خوبی برای طرز تفکر قرآنی به شمار می‌رود.

 

تقارن "زیبایی" در کتاب تقارن الهی

برای کسانی که علاقه دارند که درباره "جمال" بیشتر بیندیشند، هیچ منبعی را که مانند قرآن باشد نمی‌توان معرفی کرد. قرآن کریم از امکان تقارن سه موضوع دردناک دیگر با "جمال" پرده برداشته است. از قرآن می‌آموزیم که حتی جدایی از همسر، دوری جستن از بدان و چشم پوشی از خطا و دنیاپرستی مردم نیز می‌تواند به شکل های زیبا یا نازیبا انجام شود.(3)


پی نوشت:
1. 
عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی قَوْلِ یَعْقُوبَ فَصَبْرٌ جَمِیلٌ  قَالَ بِلَا شَکْوَى (امالی طوسی، ص294)

2. فقال علی علیه السلام لیس هذا بأول یوم تظاهرتم فیه علینا "فَصَبْرٌ جَمِیلٌ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ عَلى‏ ما تَصِفُونَ " و الله ما ولیته الأمر إلا لیرده إلیک و الله کل یوم فی شأن. (شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج1، ص194)

3. علاقمندان را به تفکر و مطالعه درباره این آیات دعوت می‌کنیم:

وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ إِنَّ السَّاعَةَ لَآتِیَةٌ فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمیلَ (حجر، 85)
یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ إِنْ کُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ زینَتَها فَتَعالَیْنَ أُمَتِّعْکُنَّ وَ أُسَرِّحْکُنَّ سَراحاً جَمیلاً (احزاب، 28)
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا نَکَحْتُمُ الْمُوْمِناتِ ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ فَما لَکُمْ عَلَیْهِنَّ مِنْ عِدَّةٍ تَعْتَدُّونَها فَمَتِّعُوهُنَّ وَ سَرِّحُوهُنَّ سَراحاً جَمیلاً (احزاب، 49)
فَاصْبِرْ صَبْراً جَمیلاً (معارج، 5)
وَ اصْبِرْ عَلى‏ ما یَقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمیلاً (مزمل، 10)

روح الله رستگارصفت           
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث
بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


حضرت امام جعفرصادق علیه السلام:

1- بدان که هرعمل کریمانه وکارپسندیده ای راکه درباره یکی  ازبندگان خداانجام داده ای درواقع به شخص خوداحترام نموده ای وشرف خویشتن رازیبا ساخته ای پس هرگز تشکرخدمتی راکه درباره خودکرده ای ازدیگران مخواه -جعفریات صفحه 236

2- احسان به مردم به کمال نمی رسدجزباسه خصلت :شتاب نمودن درآن ،کم شمردن بسیارآن ،منت نگذاشتن باآن به مردم - تحف العقول صفحه 337

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


اَعلی علی ؛ خودش علی دیگر آفرید

خلّاق ذوالجلال که پیغمبر آفرید

بهر وصیّ بر حق او حیدر آفرید

ننوشته خط ؛نرفته به مکتب؛ نخوانده درس

شد شهر علم ؛ دین و علی را در آفرید

هستی بُوَد عَرَض ز سماوات و بَرُّ و بحر

از بهر این عَرَض که خدا جوهر آفرید

دریا شکافت تا که صدف ها عیان شدند

اندر درون هر صدفی گوهر آفرید

در خلقت محمد و خلفای به حق او

هشت و چهار نمونه ی پیغمبر آفرید

دست خدا برون شد و امشب به خانه اش

بعد نبی ز خلق جهان برتر آفرید

گر خوانمش خدای ؛ ملامت مکن مرا

اعلی علی؛ خودش علیِ دیگر آفرید

ذات خدا منزّه است از جسم و چشم و سر

مولود کعبه را ز أَب و مادر آفرید

زیباترین مُربیّش پیغمبر خداست

او را برادر خود و تاج سر آفرید

زیباترین سبقت او در قبول دین

در سابقون ز اول و هم آخر آفرید

در لیله المبیت جان به کف و ایزدش گواه

ایثار جان بجای احمدی در بستر آفرید

زیباترین حماسه دنیا به دست اوست

در بدر و غزوه ی اُحُد و خیبر آفرید

زیباترین ضربت ششمیر او به عمرو

بالاترین شکست اوست که بر کافر آفرید

زیباترین آرزویش مرگ سرخ بود

محرابِ پر زخون ز فرق سر آفرید

اشقی است ابن ملجم و کامیاب هم علی است

بس افتخار برای مسجد و هم منبر آفرید

زیباترین سخاوت او در نماز بود

اندر رکوع به بخشش انگشتر آفرید 

زیباترین خاطره اش در غدیر خم

او را خدا امام اوَّل و هم رهبر آفرید

زیباترین کلام او نهج البلاغه است

زینت برای هر سخن و دفتر آفرید

وقتی شریک زندگی هم متن زندگیست

هم کُفوِ او فاطمه را همسر آفرید 

زهرا که رمز هستی و هستی از آن اوست

هستی خلاصه گشته که در کوثر آفرید 

دشمن بگفت پیمبر ما ابتر است ؛ ولی

گوینده را ببین که خدا ابتر آفرید

زین کوثر بهشتی و از مرتضی علی

سادات را ز نسل چنین دختر آفرید

 آنان که گوشواره عرش خدا شدند

یک را شُبیر و دیگری را شَبَّر آفرید

ز اسباط مصطفی حَسنین اند و زینبین

در صلح و در جهاد و سخن سرور آفرید

صلح حسن مقدمه ی نهضت حسین

بهر حسین و نهضت او اکبر آفرید

عباس که مظهر ادب و غیرت و وفاست

سردار کربلا و مه منظر آفرید

اصحاب و عون و جعفر و قاسم همه فدا

از بهر مُهر نهضت او اصغر آفرید

زین العباد ذخیره ی این انقلاب بود

پیروز بر یزید ستم گستر آفرید

بهر مرام و همسفرش ذات کبریا

ازباب لطف و رحمت خود خواهر آفرید

زینب نبود کرب و بلا ؛ کربلا نبود

حق قهرمان صبر و سخن پرور آفرید

ویران نمود کاخ یزید را ز خطبه اش

آتش گرفت یزید که خود آذر آفرید

شعری سرود عسکری و عاجزانه گفت

 از ذره کمترم که شعر مرا کمتر آفرید

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

چقدراین یک بیت شعرزیباست

اگرلذت ترک لذت بدانی /دگرلذت نفس لذت ندانی

  • محمد مزینانی