هدایت

معارف اسلامی

هدایت

معارف اسلامی

بایگانی

۱۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

ادامه مباحث گذشته :

با عرض تبریک وتهنیت به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان ،ماه بهارقرآن

مطالبی که بردرچهارم بهشت نوشته شده است وپیامبر خدا(صلی الله علیه وآله وسلم )درمعراج مشاهده فرمودند:

لااله الاالله، محمدرسول الله ،علی ولی الله من کان یومن بالله والیوم الاخر فلیکرم ضیفه ،من کان یومن بالله والیوم الاخرفلیکرم جاره ،من کان یومن بالله والیوم الاخرفلیکرم والدیه ،من کان یومن بالله والیوم الاخرفلیقل خیرا اویسکت.

هرکس به خداوروز قیامت ایمان دارد،بایدمیهمان رااکرام کند،هرکس به خداوروزقیامت ایمان دارد،بایدهمسایه خودراگرامی دارد.هرکس به خداوروزقیامت ایمان دارد،بایدبه پدرومادرش احترام بگذاردهرکس به خداوپیامبرش ایمان داردباید حرف خوب بزندویاسکوت اختیارکند.

ادامه دارد...

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


ادامه مباحث گذشته:

عرضه داشتیم پیامبرگرانقدراسلام حضرت محمدابن عبدالله  (صلی الله علیه وآله وسلم )120  مرتبه به معراج تشریف بردند2مرتبه معراج جسمانی وروحانی و118 مرتبه معراج روحانی آقا مشاهده فرمودند نکاتی که برسردرورودی های بهشت وجهنم نوشته شده است .

بردرسوم بهشت نوشته شده است:

لااله الالله ،محمدرسول الله، علی ولی الله لکل شی حیله وحلیه الصحه فی الدنیا  اربع خصال 1- قله الکلام 2- و قله المنام 3-وقله المشی 4-و قله الطعام

برای هرچیزی راهی وچاره ای است وراه رسیدن به سلامتی دردنیا چهارخصلت است : کم سخن گفتن ،کم خوابیدن ،کم راه رفتن وکم خوردن

ادامه دارد...

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

خروج آمریکا ازبرجام

خروج آمریکا ازبرجام یک ننگ تاریخی وابدی برای دولت شیطانی آمریکاست آنها به دروغ دردنیا مطرح کردندو گفتندایران تسلیحات هسته ای می سازد رهبرمقتدرو نایب عام امام زمان علیه السلام فرموددردکترین مسائل دفاعی ما سلاح کشتارجمعی جایگاهی ندارد بازدشمنان دبه درآوردند و درخواست مذاکره راازایران داشتند چندین سال سیاستمداران ایرانی و1+5 نشستندویک سندی رابه عنوان برجام امضاء کردندوهمه متعهدشدندکه به آن پای بندباشنداما درطول 2/5 سال ازاین توافق بین المللی  که بارها طرف آمریکائی مشکل آفرینی کرد بازملت عزیزوپرافتخارایران به تعهداتش کاملا پای بندبود به گونه ای که اتحادیه اروپا بارها به این موضوع اقرارکرداما این رئیس جمهور بی خردوخشک مغزآ مریکا ترامپ صریحا اعلام کردما ازبرجام خارج شدیم وامضاء کردوآبروی نداشته خودو کشورش رابربادداد الان امتحان سختی برای 3کشوراروپائی پیش آمده است آنها می توانند همان راه ترامپ راپیش بگیرندکه این اصلا به نععشان نیست ویا می توانند ازحیثیت خوددفاع کنندوراهشان راازآمریکا جداکنند وبه این قراردادبین المللی پایبندباشندالبته بزرگ رهبرایران فرمود3کشوراروپائی بایدتضمین های اقتصادی بدهندچون اینها هم مثل اربابشان آمریکا بدعهدهستند .

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


 

هشام ازامام کاظم علیه السلام سوال می کندای الاعداء اوجبهم مجاهده ؟

کدام دشمنان ازهمه واجب تراست باآنهابجنگیم؟

قال علیه السلام اقربهم الیک آن دشمنی که ازهمه به تونزدیک تراست

اعداهم لک -دشمنی اش باتوبیشتراست

اضرهم بک -ضررش ازهمه بیشتراست

اعظم لک عداوه -دشمنی اش بزرگ وحسابی است

اخفاهم لک شخصا مع دنوه منک -باآنکه به تونزدیک است بازهم مخفی است

ومن یحرداعدائک علیک وهوابلیس موکل بوسواس القلوب - دشمنی که دیگران رابرعلیه توتحریک می کنداوابلیسی است که موکل برقلوب است ودرقلبها وسوسه می کند

پس معلوم می شودهرابلیسی یک کاری رابرعهده گرفته بعضی وسوسه چشم را ،بعضی وسوسه زبان را،بعضی وسوسه گوش را ،اماازهمه خطرناکترآن ابلیسی است که درسینه ها وسوسه می کند.

درسوره مبارکه ناس ازاین دشمن بزرگ به خداوندمتعال پناه می بریم

بسم الله الرحمن الرحیم قل اعوذ برب الناس ملک الناس اله الناس من شرالوسواس الخناس الذی یوسوس فی صدورالناس من الجنه والناس

اما مصداق بارز شیطان انسی دراین زمان آمریکا ومولودخبیث وکثیفش اسرائیل هستندکه جهان بشریت رابرعلیه ایران اسلامی تحریک می کنند.

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


ادامه مطالب گذشته:

بیان داشتیم که پیامبرگرانقدراسلام(صلی الله علیه وآله وسلم ) درطول عمرشریفش 120مرتبه به معراج تشریف بردند که 2مرتبه معراج جسمانی وروحانی بوده است و118 مرتبه معراج روحانی داشته اند.

بهشت 8درداردوجهنم 7در یامن سبقت رحمته غضبه

بردردوم بهشت نوشته شده بود:

لااله الا الله ،محمدرسول الله ،علی ولی الله ،لکل شی حیله وحیله السرورفی الاخره اربع خصال : مسح روس الیتامی والتعطف علی الارامل والسعی فی حوائج المومنین والتفقدللفقراء والمساکین

برای هرچیز راه وچاره ای است وراه رسیدن به سروروخوشحالی درآخرت چهارصفت است :1- دست کشیدن برسریتیمان ،2- مهربانی بابی سرپرستان ،3-سعی درنیازهای اهل ایمان و 4- دلجویی ازفقراودرماندگان

ماخذ:کتاب بهشت وجهنم استادحجه الاسلام والمسلمین عالی

ادامه دارد...

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

وقتی آخرالزمان شود

 

وقتی آخرالزمان شود ...

کتاب «یوم الخلاص» که یکی از ترجمه‌های آن با نام «روزگار رهایی» منتشر شده است، نوشته عالم لبنانی «کامل سلیمان» می‌باشد. وی در این کتاب به نشانه‌های ظهور، وضعیت آخرالزمان و زمانی که نزدیک به ظهور امام عصر(عج) می‌باشد و چگونگی حکومت آن حضرت و چگونگی زمین و مردم آن در روزگاری که بساط ظالمین برچیده شده است پرداخته و تمام روایات و مطالب را با ذکر دقیق اسناد آن جمع‌آوری نموده است.

آنچه در پی می‌خوانید مطالب خلاصه شده‌ای از این کتاب در خصوص فساد زنان، فساد مردان، نماز مسلمان نمایان و مساجد منحرفین از اسلام راستین در آخرالزمان و علمای نفس‌پرست در آخرالزمان است که همگی از روایات مستند استخراج شده است.

ضروری است در هر کدام از این مطالب دقت و نظر بسیار دقیق داشته و مراقب باشیم ما که خود را از منتظران ظهور آن حضرت می‌دانیم خدای نکرده شامل این موارد نگردیم.

الف) وضعیت زنان در آخرالزمان

به نقل از رسول اکرم (ص):

جامه‌ی کافران بپوشند. خود را به شکل مستبکران درآورند. بر زین‌ها سوار شوند. به همسران خود تمکین نکنند. درآمد شوهرانشان آنها را کفاف ندهد. فاسد می‌شوند. برای طمع دنیا در داد و ستد همسرانشان شرکت می‌کنند. خود را به صورت مردان در می‌آورند. جامه‌ی مردان را می‌پوشند. بی‌حیا می‌گردند. سرشان را چون کوهان شتر درست می‌کنند. در عین لباس پوشیدن اندامشان آشکار است. زنان از این که همسران‌شان با همجنس خود رابطه دارند آگاهند ولی به روی خود نمی‌آورند. در بهترین خانه‌ها زن تشویق به فسق و فجور می‌شود. رابطه‌ی نامشروع به صورت یک فضیلت بازگو می‌گردد. اختلاطشان با مردان زیاد می‌شود. با همسرانشان با خشونت رفتار می‌کنند. حکومت می‌کنند.

به نقل از امیرالمؤمنین (ع):

زینت‌های خود را آشکار می‌کنند. از دین خارج می‌شوند. به سوی لذت‌ها و شهوت‌ها می‌شتابند. محرمات الهی را حلال می‌شمارند. پدر و مادر در نزد وی خوار شمرده می‌شوند. زنها از مردان درخواست ازدواج می‌کنند.

ب) وضعیت مردان در آخرالزمان:

به نقل از رسول اکرم (ص):

از خدا نمی‌ترسند. از زنانشان اطاعت می‌کنند. از پدر و مادر نافرمانی می‌کنند. تمام همتشان شکمشان می‌شود. قبله‌ی آنها همسرانشان می‌گردد. دین آنها درهم و دینار می‌شود. جامه‌ی زنان را به تن می‌کنند. با ارحام خود روابط نامشروع برقرار می‌کنند. با همجنس خود روابط نامشروع برقرار می‌کنند. پسران خود را در اختیار مشتری قرار می‌دهند. مردان برای مردان آرایش می‌کنند. با طلا آرایش می‌کنند.(یعنی از طلا به عنوان زینت استفاده می‌کنند.) حریر و دیبا می‌پوشند. از پوست پلنگ استفاده می‌کنند. (شاید منظور این باشد که از پوست حیوانات وحشی و غیر حلال برای لباس استفاده می‌کنند.) در مورد نماز صبح سستی می‌کنند. مشروب می‌‌خورند. قمار بازی می‌کنند. از هوای نفس پیروی می‌کنند.

به نقل از امیرالمؤمنین‌علی(ع):

از همسرانشان انحرافات اخلاقی ... می‌بینند و اعتراض نمی‌کنند. [بی‌غیرت می‌شوند]. مرد از درآمد نامشروع زنش بهره‌مند می‌گردد. به لذایذ پست دنیا راضی می‌شوند. مرد را برای پوشیده نگاه داشتن همسرش سرزنش می‌کنند. اموال فراوانی در راه غیرمشروع خرج می‌کنند و کسی به آنها اعتراض نمی‌کند. اگر پول کمی در راه خدا خرج کنند، مانع آن‌ها می‌شوند.

به نقل از امام صادق(ع):

اگر یک روز گناه بزرگی چون فحشاء، کم فروشی، کلاهبرداری و شرب خمر انجام ندهد بسیار غمگین می‌شود آن چنان که گویی آن روز عمرش تباه شده است. زندگیشان از کم فروشی و تقلب تأمین می‌شود.

مرد برای آمیزش با زنان و همسرش مورد سرزنش قرار می‌گیرد. پدر و مادر در نزد وی خوار شمرده می‌شوند. با زنان اختلاط می‌کنند.

ه) سیمای نماز در آخرالزمان

به نقل از رسول اکرم (ص):

نمازها تباه می‌شود و مردم به دنبال شهوت‌ها رفته از هوای نفس پیروی می‌کنند. نمازها به آخر وقت می‌افتد.

به نقل از امام علی(ع):

از نماز جماعت دوری می‌گزینند. در مورد نماز صبح سستی می‌کنند. نماز را ضایع می‌کنند. برای نزاع و جدال نمازها از مساجد برچیده شود. مردم نماز را بمیرانند.

به نقل از امام صادق(ع):

نماز را برای ریا و تظاهر می‌خوانند. نمازگزار برای مردم نماز می‌گزارد. (نه برای خدا)

ز) سیمای قرآن در آخرالزمان

به نقل از رسول اکرم (ص):

از قرآن جز نقش آن باقی نباشد. قرآن‌ها تزیین می‌شود. (بدون توجه به محتوای آن) قرآن با نی و با لحن غنا خوانده می‌شود. قرآن بر طبق خواسته‌ها تفسیر و توجیه می‌گردد. قرآن کهنه می‌شود. مطالبی که در قرآن نیست ساخته می‌شود. کالایی کم‌بهاتر از قرآن با تلاوت صحیح؛ وجود ندارد. کالایی پرارزش‌تر از قرآن با تقسیر غلط و توجیهات بی‌اساس وجود ندارد. تلاوت قرآن بر زبان‌ها سخت باشد. گوش دادن به قرآن برای مردم بسیار سنگین و گوش دادن به صداهای باطل آسان و فرح‌بخش می‌گردد.

منبع: امید انقلاب - شماره 402

گروه دین و اندیشه تبیان - مهدی سیف جمالی

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


فضائل حضرت علی اکبر علیه السلام

بزرگ نمایی کوچک نمایی
از ابتدای جوانی آثار عظمت و جلالت و انوار فضایل از سیمای مبارکش می درخشید. بخشش نبوی از وجود ش فراوان می ریخت در مجد و شرافت و بزرگواری رسول کریم صلی الله علیه و آله و سلم را بیاد می اورد به تمام خصال خیر پیچیده شده بود فضائلش از ستارگان افزون، و محامدش برتر از کوههای بلند، زبان از وصفش ناتوان و دشمن چاره ای جز خضوع در برابر فضایل فراوان و بی مانندش ندارد.
علی اکبر علیه السلام اشبه الناس به رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم
مورخان در میان خانواده پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم از کسی که در تمام صفات شبیه او باشد به جز علی اکبر علیه لسلام نام نبرده اند.
سرودی از جابر انصاری نقل نموده: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در راه رفتن شبیه پدر بزرگوارش بود یکبار به راست و یکبار به چپ می گرایید.
در روایت صدوق آمده: امام حسن مجتبی علیه السلام در هیبت و سیادت شبیه به جد خود بود و امام حسین علیه السلام در بخشش و شجاعت.
این نمونه ها نشان می دهد کسی از خاندان رسالت از هر جهت شبیه به رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نبوده است.
سخن امام حسین علیه السلام درباره فرزندش علی اکبر علیه السلام به هنگام عزیمت به میدان نبرد:
«اللهم اشهد انّه برز الیهم اشبه الناس خلقا و خُلقا و منطقا برسولک و کنا اذا اشتقنا الی نبیک نظرنا الیه»
«خدایا گواه باش شبیه ترین مردم به رسولت در خلقت و اخلاق و سخن گفتن به سوی اینان رفت و هرگاه ما مشتاق پیامبرت می شدیم به او نگاه می کردیم.»
گویای این حقیقت است که علی اکبر علیه السلام آینه ی جمال نبوی و نمونه کمالات آن جناب و در سخن گفتن نمونه کامل حضرتش بود. تا آنجا که پدر عزیزش امام حسین علیه السلام هرگاه شوق دیدار آن چهره ی حیات بخش را پیدا می کرد به این نور دیده نظر می انداخت.
البته روشن است که او دارنده ی اخلاق پسندیده بود تمام خصوصیت های پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله وسلم را دارا بود. مثل ورع، اخلاص، شجاعت، کرم، بردباری، خوشرویی، نرمش و انعطاف، خشونت و قاطعیت در راه خدا، و دوری از پستی ها و رذائل خواه از نظر شرع یا فطرت انسان و ... در یک کلمه آنچه نزد خدای تعالی عظیم است.[انک لعلی خلق عظیم]
با توجه به احادیث رسیده هر چند بعضی از از خاندان رسالت با مقام عظمای رسالت شباهت داشتند اما علی اکبر علیه السلام مَثَل اعلای آن ذات کامل قدوسی معصوم از هر عیب و خطا و آراسته با جمال قدس الهی بود. او هر چند به امام معصوم نیازمند است اما بعید نیست که همچون ائمه طاهرین علیهما السلام دارای مقام عصمت باشد و این از فضل خدای تعالی دور نیست که انسانی بیافریند کامل، منزه از هر عیب و خطا.
در زیارت مخصوصه آن بزرگوار در اول رجب از قول امام معصوم علیه السلام آمده:
«کما منّ علیک من قبل و جعلک من اهل بیت الذین اذهب الله عنهم ارجس و طهرهم تطهیرا»
«همانگونه که از پیش بر تو منت نهاد و ترا از خاندانی قرار داد که رجس و پلیدی را از انان برده و پاک و مطهرشان ساخته است.
معنی «اذهب الله عنهم الرجس» همان مقام عصمت است که در علی اکبر علیه السلام تحقق یافته است هر چند وجوب عصمت در آنجناب همچون مقام عصمت امام که حجت بر مخلوقات است نیست.
منبع: مقتل مُقرّم، آیت الله سید عبدالرزاق مقرم
  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


بهشت 8درداردوجهنم 7دردارد یامن سبقت رحمته غضبه

نوشته هایی بربالای درهای بهشت

پیامبرگرانقدراسلام درطول عمرشریفش 120مرتبه به معراج تشریف بردند2مرتبه معراج جسمانی وروحانی که دریک مورددرسوره اسری به آن اشاره شده است .

و118 مرتبه معراج روحانی داشته اند آن بزرگوار می فرمایدجبرئیل به من گفت یامحمدبخوان برسردر های بهشت چه نوشته شده است .

دیدم بردراول بهشت نوشته شده است :

لااله الاالله محمدرسول الله علی ولی الله ،لکل شی حیله وحیله العیش اربع خصال :القناعه وبذل الحق وترک الحقدومجالسه اهل الخیر

معبودی جزخدانیست ،محمد صلی الله علیه وآله وسلم فرستاده خداست علی علیه السلام ولی و دوست خداست .برای هرچیزی راه وچاره ای است برای داشتن زندگی خوب وگوارا دردنیا 4خصلت لازم است 1- قناعت داشتن 2- حق گرابودن ودفاع ازحق وپیروی ازحق نمودن3- ترک کینه وخصومت 4- نشست وبرخاست بااهل خیر

ماخذ:کتاب بهشت وجهنم استادحجه الاسلام والمسلمین عالی

ادامه دارد...

 

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰


ماه شعبان ماه رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم است لذا دراین ماه لازم است زیادبرآن بزرگوار صلوات بفرستیم اگرصلوات به این کیفیت باشد تمام گناهان ما ازبین خواهدرفت

صلوات الله وصلوات ملائکته وانبیائه ورسله وجمیع خلقه علی محمدوآله والسلام علیه وعلیهم ورحمه الله وبرکاته

نکته تاریخی درخصوص همسران پیامبرخدا(صلوات الله علیه )

آن بزگوار 25ساله بودند که با بانوی بزرگ اسلام حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها ) که او باکره و 28 ساله بودند و فقط سه سال از پیامبر عظیم الشان اسلام بزرگتربود ازدواج کرد25سال با آن بانوی باعظمت زندگی کرد پیامبر خدا(صلوات الله علیه )تازمانی که خدیجه کبری (سلام الله علیها )  بودندهیج ازدواجی نکردند بعدکه آن بزرگوارازدنیا رفت بازنانی که اغلب بیوه بودندوشوهرانشان درجبهه شهید شده بودند ازدواج می کرداما نه اینکه حضرت دریک زمان 9 همسرداشته باشدبلکه هرگاه یک همسرش ازدنیا می رفت همسردیگری اختیارمی کرد یکی ازهمسرانش رامی گویند دوشیزه و9ساله بوده درواقع اینطورنبوده است بلکه او 19سال داشته ودوسه ازدواج ناموفق دیگرهم داشته است  که اوراطلاق داده اند درعین حال  بعضی متاسفانه به پیامبرو همسرگرانقدرش خدیجه کبری (سلام الله علیها )ظلم های بزرگی روا می دارندجالب است بدانید طبق نقل تاریخ خلیفه اول 13 همسرو خلیفه دوم 11 همسر و خلیفه سوم 20همسرداشته اند.

بخشی ازسخنرانی استاددانشمنداصفهانی

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

میلادمسعودوخجسته سیدوسالارشهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام (روزپاسدار) ومیلاد مسعودبرادرگرانقدرش قمربنی هاشم حضرت اباالفضل العباس علیه السلام (روزجانباز)ومیلاد خجسته سیدالساجدین زین العابدین علیه السلام برتمام ارادتمندان این بزرگواران درعالم مبارک باد.

امام حسین علیه السلام می فرماید:هرکسی دردنیا بعدازشهادتم به زیارت من بیاید من درقیامت به دیدن اوخواهم رفت حتی اگردرجهنم باشداوراازجهنم بیرون می آورم.

عباس بن علی ( علیه السلام) پدرش امیرالمؤمنین ( علیه السلام)، مادرش فاطمه‏ ام‏ البنین و کنیه‏ اش ابوالفضل وملقب به قمر بنی هاشم و سقای کربلا است . حضرت ابوالفضل در چهارم شعبان سال 26 هجری متولد شد. «عباس‏» جوانی دلاور، زیبا و بلند بالا بود . وقتی‏که سوار اسب می ‏شد، پاهایش به زمین می ‏رسید . او علاوه بر مزایای جسمی، از نظر ملکات روحی و کمالات نفسانی نیز بعد از برادرش امام حسین ( علیه السلام) در میان همه جوانان و رجال اهل‏بیت ( علیه السلام) نظیر نداشت. در جنگ‏های صفین و نهروان در رکاب پدر بزرگوارش مشارکت داشت.

به خاطر سیمای جذاب و نورایش، او را «قمر بنی هاشم‏» می‏ خواندند و به خاطر آوردن آب به خیمه‏ ها، «سقا» لقب یافت .

امام سجاد ( علیه السلام) می‏فرماید: «خدا رحمت کند عمویم را که جان خویش را در راه برادرش فدا کرد تا آنکه دست هایش قطع شد . خداوند دو بال به او داده است که به وسیله آن با فرشتگان در بهشت پرواز می‏کند . چنانکه خداوند برای جعفر بن ابیطالب قرار داده است .» حضرت ابوالفضل در کربلا سی و چهار ساله بود . (1)

همسر و فرزندان حضرت عباس علیه السلام

پیوند مقدس حضرت عباس علیه ‏السلام با لبابه دختر عبیداللّه‏ بن عباس، نقش مهمی در شخصیت او داشت ؛ ایمان نهفته در اعماق قلب وی را استحکام بیشتری بخشید، برکاتی ارزشمند به جای گذاشت و فرزندانی کوشا و شکیبا که هر یک صحیفه‏ ای از فضیلت «ابوالفضل» بود، پدید آورد. عبیداللّه‏، نخستین پسر او، قاضی مکه و مدینه شد و فرزندان او همگی از عالمان برجسته شیعی گردیدند. عظمت عبیداللّه‏ چنان بود که امام سجاد علیه ‏السلام او را تربیت نمود و سپس دخترش خدیجه را به ازدواج او درآورد. فضل، دیگر فرزند قمر بنی هاشم است که گستره دانش او زبانزد همگان بود؛ به گونه‏ای که برخی از خردورزان، کنیه ابوالفضل را برای حضرت عباس علیه ‏السلام ، برخاسته از وجود این فرزند با فضیلت دانسته ‏اند. دیگر فرزند او، محمد بود که در واقعه کربلا، در سن پانزده سالگی جام شهادت را نوشید. (2)

برادران حضرت عباس

حضرت عباس دارای سه برادر بود بنام‏های: جعفر، عبدالله و عثمان، که تمامی آنان در روز عاشورای سال 61 ه در رکاب برادر و سرور خود سیدالشهدا حضرت امام حسین علیه‏ السلام  شربت شیرین شهادت نوشیدند. (3)

ویژگیهای حضرت عباس علیه السلام

1- ایمان راسخ: حضرت عباس علیه السلام به دلیل پرورش در دامان خانواده ای مؤمن و پرهیزکار، به کامل‏ترین مراحل ایمان رسیده و در راه حاکمیت احکام الهی آماده شهادت بود.

2- بصیرت: امام صادق علیه السلام در توصیف صفات حضرت عباس ( علیه السلام) می ‏فرمایند: «خدا رحمت کند عموی ما عباس را، او از بصیرت و ژرف بینی بسیار نافذ و ایمان بسیار استوار برخوردار بود . به همراه اباعبدالله به جهاد پرداخت و در نهایت هم به فیض شهادت نایل آمد.

3- وفاداری: امام صادق علیه السلام با اشاره به نهایت وفاداری علمدار کربلا فرمود: «شهادت می‏ دهم که در برابر جانشین رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) همواره تسلیم بودی ... همیشه به جهت‏ خدا وفادار ماندی و لحظه ‏ای از خیرخواهی برای او کوتاهی نکردی ...» .

در زیارت نامه ‏ای که امام صادق علیه ‏السلام آن را به اصحاب خود تعلیم می‏دادند می‏فرمایند: «شهادت می‏دهم که تو، ای عباس، نسبت به جانشینی رسول خدا (امام حسین علیه ‏السلام ) در مقام تسلیم و تصدیق نهایت تلاش را به انجام رساندی و تا وقتی زنده بودی وفادار ماندی و خیرخواهی را در حق او به تمامی به جای آوردی». تقریبا در تمام زیارت‏نامه‏ هایی که از ائمه اطهار علیه‏ السلام در حق حضرت قمر بنی هاشم وارد شده است، شهادت به وفاداری بی ‏نظیر آن حضرت تصریح شده است: «اَشْهدُ لَکَ... بِالوَفاء و النَّصیحة لَخَلَفِ النّبی صلی‏ الله ‏علیه ‏و‏آله‏ وسلم ».

4- ادب: قمربنی هاشم دارای منزلتی خاص است . حضرت عباس ( علیه السلام) بدون اجازه در کنار امام حسین ( علیه السلام) نمی ‏نشست; هنگامی که در حضور برادر می ‏نشست، همانند یک بنده در مقابل مولای خود بر روی دو زانو در کمال تواضع می‏ نشست.

5- جوانمردی: هنگامی که عباس تنهایی امام را دید، اجازه خواست تا عازم میدان شود. امام از او درخواست کرد تا برای کودکان حرم کمی آب تهیه کند . مشک و نیزه‏ اش را برگرفت و پس از شکستن محاصره فرات، وارد آن شد . برای لحظه‏ ای قصد آشامیدن آب جاری فرات کرد، اما عطش امام و اهل او را از نوشیدن آب بازداشت.

6- رشادت: شجاعت‏ حضرت عباس علیه السلام در میان اصحاب امام حسین علیه السلام بی نظیر بود، چگونگی شهادت او، و رجزهای او، و جهاد او با دست بریده، همه بیانگر اوج صلابت و شهامت او است، او تنها به سوی آب فرات رفت، و در برابر چهار هزار نفر تیرانداز قرار گرفت، صف آنها را با کشتن هشتاد نفر از آنها، درهم شکست و خود را به آب فرات رسانید (4)

7-  صبر و استقامت و ... (5)

  • محمد مزینانی