هدایت

معارف اسلامی

هدایت

معارف اسلامی

بایگانی

۱۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

میلادخجسته کریم اهل البیت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام برتمام ارادتمندان آن بزرگوار مبارک باد

قال الحسن علیه السلام : الناس فی دارسهو وغفله یعملون ولایعلمون فاذا صاروا الی الاخره صاروا الی داریقین یعلمون ولایعملون -سیدعبدالله شبر،مصابیح الانوارج2 ص 271

امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود:

مردم (دراین دنیا) درخانه بی خبری وغفلت بسرمی برند،پس هرکاری راانجام می دهند،نمی دانند (ثمرش را)وچون به خانه آخرت روند،به وادی یقین درآیند وهمه چیز رابدانند ولکن نتوانندعمل سودمندی رادرآنجا برای خویش انجام دهند.

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

شرح حدیث «الصوم لی و انا اجزی به» از زبان حضرت آیت الله مظاهری

بِسْمِ‏ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏

«رَبِّ اشْرَحْ لی صَدْری‏ وَ یَسِّرْ لی أَمْری وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانی یَفْقَهُوا قَوْلی‏»

خداوند متعال در حدیث قدسی می‌فرماید: «الصَّوْمُ‏ لِی‏ وَ أَنَا اُجْزَی بِه‏».[۱]

این حدیث که علاوه بر منابع شیعیان، در منابع اهل سنّت نیز نقل شده[۲]، به سه شکل معنا شده است:

معنای اوّل؛ همین معنای ظاهری است که در میان مردم مشهور شده: «روزه مال من است و من پاداش آن را می‌دهم». کسانی که این معنا را قبول دارند، می‌گویند: خداوند برای تأکید بر ارزش روزه و برکات آن، فرموده است که خودم پاداش آن را می‌دهم. در اینجا ایراد وارد می‌شود که چرا دربارۀ سایر عبادات نظیر نماز، جهاد و حج، چنین حدیثی نداریم؟ مگر پاداش آن عبادت‌ها را خداوند سبحان نمی‌دهد؟ پس معلوم می‌شود، این روایت باید معنای دیگری داشته باشد.

معنای دوّم؛ را گروهی دیگر چنین گفته‌اند که هرکس روزۀ واقعی بگیرد، به مقام عنداللّهی خواهد رسید. یعنی بهشت معمولی، بالاتر از آن، بهشت عدن و بهشت رضوان را طی می‌کند و به مقام عنداللّهی می‌رسد. به قول قرآن کریم: «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ»[۳]؛ می‌فرماید: ای کسی که نفس مطمئنّه داری! بیا بیا نزد خودم بیا. خصوصیّت روزۀ حقیقی نیز این است که انسان را به مقام عنداللّهی می‌رساند. معنای دوم از معنای اول بهتر است، امّا به نظر می‌رسد این حدیث شریف باید معنای والاتری داشته باشد.

معنای سوّم؛ این است که خدای تعالی می‌فرماید: روزه به من شباهت دارد، عبد را شبیه من می‌کند و پاداشش «خود من» هستم. پاداش آن خود من هستم یعنی چه؟ یعنی روزه می‌تواند انسان را به مقام لقاء و به مقام فناء برساند، به گونه‌ای که خدا بر دلش حکومت کند و آن دل عرش الرّحمان شود.

بر این اساس، این روایت با روایت«لَا یَسَعُنِی أرْضِی وَ لا سَمائِی وَ لکِن یَسَعُنِی قَلْبُ عَبْدِیَ الْمُؤْمِن»[۴]؛ یک معنا دارد. خداوند می‌فرماید: زمین و آسمان وسعت مرا ندارند، تنها قلب بندۀ مؤمنم است که مى‏تواند مرا در خود جاى دهد

1- من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۷۵.

[ سبل الهدی و الرّشاد، ج۹، ۱۶۱2-  

 [۴] . الکافی، ج ۲، ص ۱۲۸.



  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

شهررمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس وبینات من الهدی والفرقان

آلبرت انیشتاین ،بزرگترین فیزیکدان :

قرآن کتاب جبریا هندسه یاحساب نیست ،بلکه مجموعه ای ازقوانین است که بشررابه راه راست ،راهی که بزرگترین فلاسفه دنیا ازتعریف آن ناتوان هستندهدایت می کند.

قرآن ازدیدگاه 114دانشمندجهان،ص16

ویل دورانت ،دانشمندومورخ:

درقرآن،قانون واخلاق یکی است .رفتاردینی درقرآن شامل رفتاردنیوی نیزهست وهمه امورآن ازجانب خداوبه طریق وحی آمده است .قرآن شامل مقرراتی درخصوص ادب وتندرستی وازدواج وطلاق ورفتاربافرزندوبنده وحیوان وتجارت وسیاست وربا ودین وعقودووصایا وامورصناعت ومال وجریمه ومجازات وجنگ وصلح است.

قرآن درجانهای ساده ،عقایدی آسان ودورازابهام پدیدمی آوردکه ازرسوم وتشریفات ناروا وازقیدمراسم بت پرستی وکاهنی آزاداست ،وترقی اخلاق وفرهنگ مسلمانان به برکت آن انجام گرفته واصول نظم اجتماعی ووحدت جمعی رادرمیان آنهااستوارکرده وبه پیروی مقررات بهداشت ترغیب نشان کرده وعقولشان راازبسیاری اوهام وخرافات وازظلم وخشونت رهایی داده است .

قرآن ازدیدگاه 114دانشمندجهان،ص20به نقل ازتاریخ ویل دورانت ،ج 11ص25و45

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

آیت الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه آمریکا در درون، مشکلات اجتماعی و اقتصادی زیادی دارد بیان داشتند: وضع دولتشان منسجم نیست؛ یک نفر یک حرفی میزند، فردایش یک نفر ضدّ آن را میگوید. این نشانه‌ی آشفتگی است.در گزارش وزارت کشاورزی آمریکا ۴۱ میلیون آمریکایی دچار گرسنگی هستند.

ایشان خاطر نشان کردند: در زمینه‌ی اجتماعی، طبق گزارش مرکز ملی آمار حیاتی آمریکا، ۴۰ درصد ولادتها نامشروع است، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار زندانی دارند، بالاترین آمار مصرف مواد مخدر را دارند و ۳۱ درصد تیراندازی‌های جمعی در آمریکا است. این وضع اجتماعی اینها است. بنابراین برخی دشمن را خیلی بزرگ نکنند. البته "دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد" اما دشمن آن‌چنان قوی نیست و مشکل دارد.

رهبر انقلاب تاکید کردند: سیاستهای اینها عموماً از لحاظ سیاسی و امنیتی به ضررشان تمام شده است؛ هم سیاستهای اروپایی‌شان و هم سیاستشان در مقابل کشورهای آسیایی به ضررشان شده است.در سیاست مقابله با جمهوری اسلامی هم قطعاً آمریکا شکست خواهد خورد و به نفع ما تمام خواهد شد. الان صاحب‌نظران آمریکایی در مطبوعات هشدار میدهند که این فشار، به یک جهش اقتصادی در ایران منجر می‌شود.

ایشان بیان داشتند: هیچ‌کس از هیبت ظاهری آمریکا نباید بترسد؛ این خیلی خطا است. ابرقدرت‌ها کارشان را با هیاهو پیش میبرند اما قدرتشان از این هیاهو خیلی کمتر است. نه از هیبت آنها و نه از ثروت قارون‌های اطراف خلیج فارس که هیچ غلطی نمیتوانند بکنند، نباید ترسید. میلیاردها دلار علیه ما خرج کردند و هیچ کاری نتوانستند بکنند.

آیت الله خامنه ای افزودند: ما با اروپایی ها، مشکل و دعوایی نداشتیم اما آنها به هیچیک از تعهدات خود عمل نکردند و نمی کنند و در عین حال مدام ادعا می کنند که ما به برجام پایبند هستیم.

ایشان با تأکید بر اینکه علاوه بر دولت، مردم نیز باید برای حل مسائل اقتصادی، نقش آفرینی کنند، گفتند: مردم با خرید محصولات داخلی و استمرار حمایت از کالای ایرانی، پرهیز از اسراف، توجه نکردن به شایعات در فضای مجازی و زیاده روی نکردن در خرید، می توانند به رونق تولید کمک کنند.

ایشان افزودند: می گویند بیایید درباره موشک مذاکره کنیم، معنای حقیقی این حرف این است که شما باید بُرد و دقت موشک هایتان را کم کنید تا اگر روزی شما را هدف قرار دادیم، نتوانید جواب بدهید. اما بدیهی است که کسی در ایران این حرف را نمی پذیرد؛ بنابراین همین سر و صداها ادامه خواهد یافت.

حضرت آیت الله خامنه ای تاکید کردند: این مسئله بحث دین و انقلاب نیست، بلکه هیچ ایرانی غیرتمند و با شعوری حاضر نیست با طرفی که می خواهد نقاط قوت کشور را از دست او درآورد، معامله کند.

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

شرط قبولی روزه

شرط قبولى روزه -به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی دفترحضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازیفواید و آثار روزه

روزه سه مرتبه و درجه دارد:

1. روزه عام: عبارت است از امساک و خوددارى از مبطلات روزه، که در روایات به این نوع روزه اشاره شده، على(علیه السلام) مى فرمایند: «کَمْ مِن صَائِم لَیْسَ لَهُ مِنَ الصِّیامِ إلاّ الظَّمَأ...; چه بسا روزه دارانى که از روزه خود جز تشنگى، بهره اى ندارند».(1)

همچنین رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرموده اند: «رُبَّ صَائِم حَظُّهُ مِن صِیامِه الجُوعُ والعَطَشُ; چه بسا روزه دارى که بهره اش از روزه گرفتن، گرسنگى و تشنگى است».(2) این افراد چشم، گوش و زبانشان روزه نیست بلکه مشغول گناه است.

2. روزه خاص: علاوه بر اینکه از مبطلات روزه خوددارى مى کند، از گناهان چشم، گوش، زبان، دست و پا و سایر جوارح نیز اجتناب مى کند. امام على(علیه السلام)مى فرمایند: «اَلصِّیِامُ اجتنابُ المَحارِمِ کَما یَمْتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعامِ وَالشَّرابِ; روزه دورى کردن از حرام هاست، آن گونه که انسان از خوردن و آشامیدن دورى مى کند».(3)

حضرت زهرا(علیها السلام) مى فرمایند: «ما یَصْنَعُ الصائِمُ بِصِیامِهِ إِذا لَمْ یَصُنْ لِسانَهُ وَسَمْعَهُ وَبَصَرَهُ وَجَوارِحَهُ; اگر روزه دار زبان و گوش و چشم و اعضا و جوارح خود را نگه ندارد، روزه به چه کارش مى آید؟».(4)

3. روزه اخص: عبارت است از دورى از مبطلات روزه; و همچنین اعضا و جوارح او هم از گناه دورى کند، بعلاوه، دل او هم روزه باشد و توجّه به خدا داشته باشد.

امام على(علیه السلام) مى فرمایند: «صَوْمُ القلبِ خَیْرٌ مِن صیامِ اللِّسانِ، وصِیامُ اللِّسانِ خَیرٌ من صِیامِ البَطْنِ; روزه قلب بهتر است از روزه زبان و روزه زبان بهتر است از روزه شکم».(5)


1. بحارالانوار، ج 96، ص 294. 
2. همان مدرک، ص 289. 
3. بحارالانوار، ج 96، ص 294. 
4. دعائم الاسلام، ج 1، ص 268. 
5. میزان الحکمه، ج 5، ص 471.
  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

بخشی ازدعای روزدوشنبه

بخشی ازدعای روزدوشنبه

وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ یَوْمٍ أَوَّلُهُ فَزَعٌ، وَ أَوْسَطُهُ جَزَعٌ، وَ آخِرُهُ وَجَعٌ، اَللّهُمَّ إِنِّی أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ نَذْرٍ نَذَرْتُهُ، وَ کُلِّ وَعْدٍ وَعَدْتُهُ، وَ کُلِّ عَهْدٍ عَاهَدْتُهُ ثُمَّ لَمْ أَفِ بِهِ، وَ أَسْأَلُکَ فِی مَظَالِمِ عِبَادِکَ عِنْدِی، فَأَیُّمَا عَبْدٍ مِنْ عَبِیدِکَ أَوْ أَمَةٍ مِنْ إِمَائِکَ کَانَتْ لَهُ قِبَلِی مَظْلِمَةٌ ظَلَمْتُهَا إِیَّاهُ فِی نَفْسِهِ أَوْ فِی عِرْضِهِ أَوْ فِی مَالِهِ أَوْ فِی أَهْلِهِ وَ وَلَدِهِ، أَوْ غِیبَةٌ اغْتَبْتُهُ بِهَا، أَوْ تَحَامُلٌ عَلَیْهِ بِمَیْلٍ أَوْ هَوىً، أَوْ أَنَفَةٍ أَوْ حَمِیَّةٍ أَوْ رِیَاءٍ أَوْ عَصَبِیَّةٍ، غَائِباً کَانَ أَوْ شَاهِداً، وَ حَیّاً کَانَ أَوْ مَیِّتاً، فَقَصُرَتْ یَدِی وَ ضَاقَ وُسْعِی عَنْ رَدِّهَا إِلَیْهِ وَ التَّحَلُّلِ مِنْهُ،

و به تو پناه می آورم از روزی که آغازش شیون، و میانش بی تابی، و پایانش دردمندی است، خدایا! از تو آمرزش می طلبم برای هر نذری که کردم، و هر وعده ای که دادم، و هر پیمانی که بستم سپس به آن وفا نکردم، و ادای حقوق بندگانت را که بر عهده دارم از تو درخواست می کنم، پس هر بنده ای از بندگانت و هر کنیزی از کنیزانت که او را نزد من حقی پایمال شده باشد که در آن به جان یا آبرو یا مال یا خانواده اش یا فرزندش ستم روا داشته ام، یا غیبتی از او کرده ام، یا بر اثر میل خود یا خواهش دل یا تکبّر یا غضب یا خودنمایی یا تعصّب بر او باری نهاده ام، این بنده یا کنیزت غایب باشد یا حاضر، زنده باشد یا مرده، و دستم کوتاه شده و وسعم نمی رسد از پرداخت آن حق یا طلب حلالیت از او،

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

قال الله تبارک وتعالی: نحن نزلنا الذکروانا له لحافظون

برخی ازاندیشمندان غیرمسلمان دربرابرعظمت قرآن کریم سرتعظیم فروآورده اند.گرچه اوج وعظمت قرآن درجایگاهی است که تاییدویاانکارافرادذره ای به آن آسیب نمی رسانداما پرداختن به آراء اندیشمندانی که غالبا غیرمسلمان وازپیروان سایرادیان بوده وگاه بامقوله دین بیگانه ،درباره شکوه این کتاب الهی خودتذکری برای توجه بیش ازپیش ماومسلمانان وپیروان قرآن است.علاوه براین ،یادآوری این تذکرات به مامتوجه این امرمی سازدکه مبادا غیرمسلمان درشناخت قرآن برماپیشی گیرند.

کرینکو،دانشمندانگلیسی:

کرینکودرحضوراساتیدادبیات ،درپاسخ کسی که درباره اعجازبلاغی قرآن سوال کرده بودگفت :برای قرآن برادرکوچکی است ،به نام نهج البلاغه ،آیا برای کسی امکان دارد،مانندنهج البلاغه که برادرکوچکترقرآن است بیاورد؟تامارامجال گفتگودرامکان آوردن کلامی بلیغ ،نظیرقرآن باشد.قرآن ازدیدگاه 114 دانشمندجهان ،ص34به نقل ازآنچه بایدازقرآن بدایم ص62

پروفسورهانری کربن ،اسلام شناس فرانسوی:

اگراندیشه محمد(صلی الله علیه وآله وسلم )خرافی بودواگرقرآن وحی الهی نبودهرگزجرآت نمی کردبشررابه علم دعوت کند.هیچ بشری وهیچ طرزفکری به اندازه محمد(صلی الله علیه وآله وسلم )وقرآن به دانش دعوت نکرده اندتا آنجاکه درقرآن نهصدوپنجاه بارازعلم وفکروعقل سخن به میان آورده است -قرآن ودیگران ص 15

ادامه دارد

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

توصیه‌ی مقام معظم رهبری به روزه‌دارانحضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز سه‌شنبه (1398/2/10) در جلسه‌ی درس خارج فقه، توصیه‌هایی را برای استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان و توجه ویژه به عبادت در سحرهای این ماه، بیان کردند.

 دوستان عزیز! ماه رمضان فرصت خیلی خوبی است، فرصت بسیار خوبی است. البتّه فرصت تبلیغ است، فرصت تببین است، فرصت اُنس با مردم است، فرصت کمک به فقرا است لکن از همه‌ی اینها بالاتر، فرصت تعبّد است، فرصت تقرّب است، فرصت روزه‌ای است که میگیرید، فرصت نشستن سر سفره‌ی رحمت الهی،‌ سر سفره‌ی ضیافت الهی است. این سفره‌ی ضیافتی که میگویند، این ضیافت، همین روزه‌ی شما است، همین نافله‌ی شما است، همین نماز شما است که به جا می‌آورید.

 البتّه اعمال  ماه رمضان خیلی زیاد است؛ شما ملاحظه کنید در اقبال سیّدبن‌طاووس، برای هر شب چقدر اعمال، چقدر نمازهای مختلف و گوناگون [ذکر میکند] که ما واقعاً بعضی‌مان قاصریم، بعضی‌مان [هم] جاهل به اهمّیّت این کارها هستیم -که حالا محلّ [بحث نیست]- لکن یک قدرِ‌متیقّن‌هایی، یک قدرِ‌اقل‌هایی وجود دارد که اینها را نباید از دست داد.

 سحر ماه رمضان همه پا میشوند؛ نباید این سحر را از دست داد؛ سحر فرصت خیلی خوبی است. مکرّر عرض کرده‌ایم که اگر ماها از سحر استفاده نکنیم، در این دنیای شلوغ، وقت دیگری نداریم برای خلوت با خودمان، با دلمان، با خدای خودمان؛ واقعاً وقتی باقی نمیماند. ما گرفتاریم؛ در این ۲۴ ساعت، چند ساعتش که خوابیم، آن ساعتهایی هم که بیدار هستیم، گرفتاریم؛ هر کسی یک مشغولیّتی دارد یا مشغولیّتهای مختلفی دارد. آن فراغتهایی که وجود داشت، امروز وجود ندارد -[البتّه] نقص زمانه نیست، طبیعت زمانه است- بالاخره امروز وسایلی هست و زندگی، یک زندگی ماشینی است. امروز پدیده‌هایی وجود دارد که این پدیده‌ها در گذشته وجود نداشته؛ [لذا] گرفتاری زیاد است.

 نمی‌شود در ایّام روز -چرا، [البتّه] اوحدیّ از مردم، در حال حرکت، در حال معامله، در حال کار فنّی، در حال کار با رایانه، در همه‌ی اوقات با خدای متعال مأنوسند و مشغول ذکرند و ذکر دائم دارند: اَلَّذینَ هُم عَلی صَلاتِهِم دائِمون؛ بعضی‌ها این ‌جور هستند که دائم در نمازند؛ حالا ما که دستمان به دامن آنها نمیرسد و از آنها دوریم، ولی کسانی آن‌جور هستند- فرصت ما فقط سحر است؛ اگر چنانچه سحر را از دست بدهیم، دیگر واقعاً فرصتی باقی نمیماند. خداوند ان‌شاء‌اللّه همه‌تان را محفوظ بدارد.

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

قرآن نیازجامعه بشری

مقام معظم رهبری

قرآن نیاز امروز ماست؛ نه‌فقط ما، ملت ایران، جامعه‌ی اسلامی و کل جامعه‌ی بشری نیاز دارند به قرآن. قرآن است که با استکبار مخالفت میکند. قرآن است که با ظلم، با کفر بالله سریعاً مخالفت و مقابله میکند. قرآن است که با طغیان و طاغوت با قدرت مقابله میکند. اینها همین گرفتاری امروز بشر است. اینهایی که می‌بینید عربده میکشند در موضع ریاست جمهوری یا پادشاهی فلان کشور علیه ثبات و آرامش کشورها، اینها همانهایی هستند که قرآن بر سر آنها داد کشیده است.

قرآن میگوید به ظالمین اعتماد نکنید؛ این هم گرفتاری امروز مردم دنیاست؛ اعتماد میکنند، پدرشان درمی‌آید. دیدیم در بعضی کشورهای اسلامی یک غوغایی، یک بیداری‌ای به وجود آمد، منتها مثل شعله‌ای که رویش خاکستر بریزند، خاموش شد؛ چون رکون کردند به آمریکا و رژیم صهیونیستی؛ نفهمیدند چه باید بکنند. اگر چنانچه خدای متعال به یک ملتی کمکی کرد و آن ملت قدر ندانستند، کتکش را میخورند، سیلی‌اش را میخورند.

ملت ما قدر دانست و از روز اول، این حرکت عظیم ملت ما، این بقای انقلاب، این ایستادگی روزافزون ملت و پیشرفت فوق‌العاده‌ی این کشور به‌خاطر این است که به آیات قرآن به برکت وجود امام بزرگوار عمل کرد. امام یادمان داد که چه‌کار کنیم و حرکت کردیم. امروز هم راه همین است و جز ایستادگی مقابل شیاطین و کفار راهی وجود ندارد.

جلسه درس خارج( معظم له) 98/2/10

  • محمد مزینانی
  • ۰
  • ۰

حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم )

شما هرگز آن سرمایه وثروت رانداریدکه مردم راازتهیدستی وفشارهای زندگی برهانیدپس خودرابه سرمایه اخلاق مجهزکنیدوبااخلاق خوب وروی گشاده بارغمی راازدل دیگران بردارید.

حضرت علی علیه السلام :

بخودبالیدن آفت ریاست ، ومنت گذاشتن آفت بخشش است.ازانجام کارخیرخودداری مکن هرچندکسی قدرآن رانداند.

آن بزرگوارفرمود:ای فرزندآدم خودت وصی مال خویش باش ،امروزبه گونه ای عمل کن که دوست داری پس ازمرگت عمل کنند.نهج البلاغه حکمت 254 

  • محمد مزینانی